لزوم آینده پژوهی در بهینه سازی نظام آموزش مهارتی بهره برداران با تاکید بر آموزش عالی
کد مقاله : 1415-IAEEA2020
نویسندگان:
سید داود حاجی میررحیمی *
عضو هیأت علمی
چکیده مقاله:
آموزش مهارتی بهره برداران می تواند بصورت کوتاه مدت و غیر رسمی از یک هفته ای تا چند ماهه سازماندهی و اجرا شود و یا بصورت رسمی و مقطع دار از هنرستان و دبیرستانهای کار-دانش شروع و سپس تا عالی ترین سطوح دانشگاهی ادامه می یابد. این تحقیق که به روش کتابخانه ای و براساس آمار و ارقام مستند و تحلیل و بررسی منابع معتبر علمی انجام شده است با هدف پرداختن به نظام مطلوب آموزش مهارتی بهره برداران در آینده از دو بعد کیفی و کمی در چارچوب اسناد بالادستی و با تاکید بر آموزش عالی مهارتی ، پرداخته است. از بعد کیفی در آموزش های مهارتی آینده باید به مواردی چون: آینده پژوهی در مهارت آموزی مشاغل آینده، نظام آموزش مهارتی و دسترسی اطلاعات بازار کار، ایجاد سیستم اطلاعات بازار کار برای مهارت آموزی آینده و ... توجه کافی صورت پذیرد. آمار و ارقام رسمی موید این موضوع می باشد که از بعد کمی در مقطع زیر دیپلم سهم دانش آموزان مهارتی در کشاورزی اندک و حدود 4 درصد تا سال 1397 و سهم دانشجویان دانشگاههای مهارتی (بویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای) در سال 1398حدود 15 درصد از کل دانشجویان بوده است. در چارچوب برنامه ششم توسعه کشور سهم رشته های مهارتی در این سال حداقل 24 درصد تعیین شده است.
کلیدواژه ها:
آینده پژوهی ، نظام آموزش مهارتی و آموزش عالی
وضعیت : مقاله به صورت مشروط برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار