نیازسنجی آموزشی کارشناسان پهنه‌های تولیدی جهاد کشاورزی همدان جهت اثربخشی نظام نوین ترویج کشاورزی
کد مقاله : 1292-IAEEA2020
نویسندگان:
عاطفه دماوندی *1، حشمت الله سعدی2، رسول مالکی3
1ترویج کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی.دانشکده کشاورزی.دانشگاه بوعلی سینا
3ایران .استان همدان
چکیده مقاله:
چکیده
آموزش و بهسازی نیروی انسانی برای رسیدن به اهداف سازمانی، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و جهت مؤثر بودن برنامه‌ها سازمان، نیازسنجی آموزشی کارکنان، قبل از اجرای برنامه، امری ضروری است. در این راستا، پژوهش حاضر، به بررسی نیازهای آموزشی کارشناسان جهاد کشاورزی استان همدان برای اجرای اثربخش طرح نظام نوین ترویج کشاورزی پرداخته است. در این تحقیق از الگوی توافق‌محور و تکنیک دلفی جهت دستیابی به نوع نیازهای آموزشی استفاده شده است. جامعه آماری این پیمایش شامل 127 نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در 9 شهرستان این استان بودند که همه آنها به صورت تمام‌شماری وارد تحقیق شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی محتوای پرسشنامه به تأیید تعدادی از متخصصین در زمینه موضوع تحقیق رسید و برای تعیین پایایی، ضریب آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS در سطح توصیفی با مشخصه‌های آماری نظیر فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی با تحلیل عاملی بررسی شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل‌عاملی مشخص شد که شش عامل بیان شده یعنی متغیرهای آموزش در خصوص «مبارزه با آفات و بیماریها و کاشت و داشت در منطقه»، «ترویج و ارتباطات»، «تولید محصول سالم»، «فرآوری و بازاریابی»، «احداث باغات» و «ایجاد صنایع کوچک» در مجموع 62 درصد متغیر نیازهای آموزشی را تبیین می‌کنند.
کلیدواژه ها:
کلید واژه‌ها: پهنه‌بندی، جهاد کشاورزی، نیازسنجی، الگوهای نیازسنجی، نیاز آموزش
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است