رضایت‏مندی گردشگران از کیفیت مقصد؛ پیش برنده‏ی توسعه اکوتوریسم پایدار
کد مقاله : 1228-IAEEA2020
نویسندگان:
معصومه چراغ زاده1، مهدی رحیمیان *2، سعید غلامرضایی3
1گروه اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی.دانشکده کشاورزی.دانشگاه لرستان.خرم آباد.لرستان.ایران
2عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان
3دانشگاه لرستان
چکیده مقاله:
صنعت گردشگری به لحاظ درآمد زایی و تاثیر در رشد اقتصادی کشورها در حال تبدیل شدن به صنعت اول در جهان است به طوری که بسیاری از کشورها با ایجاد زمینه ها و زیرساخت های مناسب درصدد بهره برداری از مزایای این صنعت هستند. برای اغلب این کشورها گردشگری منبع مهمی برای فعالیت های تجاری، کسب در آمد، اشتغال زایی و مبادلات خارجی محسوب می‏شود. این در حالی است که رضایت گردشگران از کیفیت مقاصد گردشگری فاکتور کلیدی برای استمرار بازگشت گردشگران به یک منطقه و در نتیجه توسعه پایدار توریسم در آن منطقه به‏شمار می‏رود. از طرفی دیگر، در بین انواع گردشگری نگاه بسیاری از برنامه‏ریزان این حوزه به اکوتوریسم بعنوان یکی از انواع گردشگریِ سازگار با طبیعت معطوف شده است. از این رو سطح کیفی مقاصد اکوتوریستی می‏تواند عاملی اثرگذار بر توسعه آن در مناطق طبیعی بحساب آید. با توجه به اهمیت موضوع لازم است با پژوهش‌ها و تحقیقات کافی در این زمینه و آگاهی از خواست‌ها، نیازها و انتظارات گردشگران راه را برای ورود هرچه بیش‏تر آن‏ها در منطقه فراهم نمود. از این رو، تحقیق تحلیلی- مروری حاضر، که با استفاده از گردآوری مطالب معتبر از منابع اینترنتی فراهم شده است، با هدف شناخت اهمیت رضایت‏مندی گردشگران از کیفیت مقصد بعنوان عامل پیش برنده‏ی توسعه اکوتوریسم پایدار انجام شده است.
کلیدواژه ها:
رضایت‏مندی، اکوتوریسم، کیفیت مقصد، گردشگری
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است