سرویس اطلاعات بازار (MIS)، رویکردی در راستای ترویج کشاورزی بازار محور
کد مقاله : 1397-IAEEA2020
نویسندگان
محمد کیانی ده کیانی *1، جواد قاسمی2، اسماعیل کرمی دهکردی3
1دانشگاه تربیت مدرس
2عضو هیات علمی
3دانشگاه زنجان
چکیده مقاله
بازاریابی محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که بخش کشاورزی ایران با آن مواجه است. وابستگی بسیار زیاد به وضعیت آب و هوا و شرایط اقلیمی، مسافت مزرعه تا بازار، فسادپذیری بالای محصولات کشاورزی، نبود زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و نبود اطلاعات کامل منجر به آن شده ‌است که بازاریابی این محصولات با مشکلات عدیده مواجه شود و نوسانات قیمت در این بازار به شدت بالا باشد که متعاقباً منجر به کاهش رفاه کشاورزان خواهد شد. از این‌رو؛ یافتن راه‌حل‌های مناسب برای بازاریابی محصولات کشاورزی به‌منظور برون‌رفت از این وضعیت امری ضروری است که یکی از این راه‌‌حل‌ها، توانمند ساختن بهره‎برداران از طریق ترویج کشاورزی بازار‌محور محصولات کشاورزی است. تحقق این امر مهم می‌تواند از طریق به‌کارگیری رویکرد سرویس اطلاعات بازار (MIS) امکان‌پذیر شود. این رویکرد، در واقع خدماتی است که معمولا ً توسط بخش دولتی ارائه می‌شود و شامل جمع‌آوری و دسته‌بندی منظم اطلاعات قیمت‌ها و مقادیر محصولات کشاورزی از بازارهای عمده‌ و خرده‌فروشی و انتشار به موقع و منظم این اطلاعات از طریق رسانه‌های مختلف به کشاورزان، تجار، مقامات دولتی، سیاستگذاران و سایر ذی‎نفعان از جمله مصرف‌کنندگان است. در این روش، بر خلاف سایر مدلسازی‌های بازاریابی کشاورزی، توصیه‌ها از سوی بخش دولتی که یکی از وظایف آن نیز همین امر است ارائه می‌شود. بر این اساس، در نوشتار حاضر، به شرح و بسط این رویکرد و زمینه‌های اشاعه آن در بخش کشاورزی کشور بر اساس زیرساخت‌های موجود و ابعاد گسترده آن می‌پردازد.
کلیدواژه ها
ترویج کشاورزی، بازاریابی تکنولوژی محور، کشاورزی بازارگرا
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی