مطالعه تطبیقی مدلهای فرآیند انتقال فناوری در اکوسیستم کارآفرینانه دانشگاهی برای شرایط نظام آموزش عالی کشاورزی |
کد مقاله : 1390-IAEEA2020 |
نویسندگان |
فاطمه اسکوهی *1، حمید موحدمحمدی2، امیر علم بیگی3، احمد رضوانفر4 1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران 2استاد دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی. دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی . گروه ترویج و اموزش کشاورزی 3کرج- پردیس کشاورزی و منابع طبیعی 4استاد دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی |
چکیده مقاله |
انتقال فناوری یک فرآیند است، فرآیندی که به موجب آن اختراع یا مالکیت فکری پژوهشهای علمی، امتیازدهی یا انتقال و در نهایت، تجاریسازی میشوند. آموزش عالی بهسمت حرفهای شدن حرکت میکند و دانشگاه بهعنوان منبعی از دانش با ارزش در ایجاد رشد اقتصادی از طریق آگاهیسازی عمومی و همچنین، روابط و شبکهسازی میان بخشهای مختلف به رسالت و مأموریت خود میپردازد. انتقال فناوری، راه مهمی است که کشورهای در حال توسعه از طریق آن به فناوریهای جدید دست مییابند. دفاتر انتقال فناوری حفاظت از داراییهای فکری پژوهشگران، تجاریسازی دانش جدید و یافتهها، ایجاد منبع درآمد پایدار برای دانشگاه، پژوهشگران و جذب قراردادهای فروش محصول یا خدمت برای یافتههای دانشگاهی را برعهده دارند. فرآیند انتقال فناوری با افزایش بهرهوری از طریق استفاده بهینه از منابع، افزایش تنوع تولیدات، کاهش هزینههای تولید از طریق افزایش نوآوری و خلاقیت در انجام امور و افزایش توان رقابتی شرکتها شده و بهدنبال آن رشد اقتصادی را در جهتی مثبت تحت تأثیر قرار میدهد. این امر به نوبهی خود میتواند امکانات و منابع مالی بیشتری را در اختیار پژوهشگران قرار دهد و فرآیند انتقال فناوری را بهبود بخشد و در نهایت دو عامل انتقال فناوری و رشد اقتصادی اثر مثبتی بر همدیگر خواهند گذاشت. در مدلهای فرآیند انتقال فناوری، ارتباط دو سویه، یک جزء مهم است و با حلقه بازخوردی نشان داده میشود. اگرچه ترتیب گام-ها میتواند متفاوت باشد ولی نکته مهم، رخ دادن همزمان گامها بهطور معمول میباشد. |
کلیدواژه ها |
مدلهای فرآیند انتقال فناوری، انتقال فناوری، اکوسیستم کارآفرینانه دانشگاهی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |