بررسی ضرورت تحلیل هزینه- فایده خدمات ترویجی |
کد مقاله : 1387-IAEEA2020 |
نویسندگان |
مدینه عثمانپور *، غلامرضا مجردی دانشگاه زنجان |
چکیده مقاله |
منابع محدود هر کشور میباید در جهت تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی آن کشور سوق داده شود. این امر مستلزم تخصیص بهینه عوامل تولید از قبیل نیروی کار و سرمایه میباشد. در سراسر جهان، دولتها، نهادهای امدادی و کشاورزی تجاری وجوه قابل توجهی در ترویج سرمایهگذاری میکند. هر ساله نزدیک به 6 میلیارد دلار و حدود 600000 مروج در سطح جهان صرف خدمات ترویجی مورد نیاز کشاورزان میشود. تلقی نمودن خدمات ترویجی بهعنوان نوعی سرمایهگذاری، توسعه نظامهای ترویجی و نقش بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، اقتصاددانان و برنامهریزان را ترغیب به بررسی میزان اثربخشی فعالیتهای ترویجی نموده است، به جهت اینکه نظام ترویج نیز مشابه سایر سرمایهگذاریها، بایستی هزینه فعالیتهای ترویجی خود را توجیه کنند. این موضوع در کشورهای در حال توسعه که با کمبود منابع رو به رو هستند از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا برنامهریزان ترویجی بایستی با مقایسه هزینهها و فواید ترویجی و محاسبه و تحلیل نرخ بازدهی آموزشهای ترویجی، تصمیمات خود را برای سرمایهگذاری در انواع مختلف روشهای ترویجی اتخاذ کنند. یکی از تکنیکهای مؤثر در این زمینه تحلیل هزینه-فایده میباشد که بر اساس آن برنامهریزان میتوانند در مورد تخصیص منابع به فعالیتها، روشها و رهیافتهای مختلف ترویجی تصمیمگیری کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ضرورت تحلیل هزینه- فایده خدمات ترویجی در قالب یک مطالعه اسنادی به انجام رسید. |
کلیدواژه ها |
تحلیل هزینه- فایده، توسعه، ترویج کشاورزی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |