مدل شایستگیهای دانشجویان کشاورزی براساس روش کیفی و مدل نظریه برخاسته از دادهها |
کد مقاله : 1386-IAEEA2020 |
نویسندگان |
مسعود سامیان * گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا |
چکیده مقاله |
جامعه آماری این پژوهش اساتید دانشگاههای کشاورزی کشور در رشتههای ترویج و آموزش کشاورزی، توسعه روستایی، کارآفرینی و...، متخصصان کشاورزی در بخش دولتی و مدیرعامل های شرکت های بخش خصوصی کشاورزی میباشند. ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند بوده است که با تعداد 52 نفر طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. نتایج نشان داد که شرایط علی به وجود آمدن مقولة محوری شامل: مهارت ارتباطی، مهارتهای تجربی و عملی، مهارت کارآفرینی، مهارت مدیریتی و مهارت کارتیمی و گروهیمیباشد. شرایط مداخلهگر (تأثیرگذار) نیز دربرگیرنده وجود اساتید برجسته، استفاده از وسایل کمک آموزشی و شناخت ظرفیتهای اقتصادی منطقه میباشد. علاوه بر این، شرایط زمینهای و بستر به وجودآمدن مقولة محوری رویکرد شایستگیهای دانشجویان کشاورزی: نحوه آموزشهای دانشگاهی، ایجاد علاقه و انیگیزه در دانشجویان و ارتباط با فعالان کشاورزی و کشاورزان پیشرو میباشد. استراتژیهای کنش واکنش نیز شامل: عدم توجه به نیازهای بازار کار، بهرهگیری از هوش هیجانی و موانع و معضلات بخش کشاورزی و آشنایی با آنها میباشد. |
کلیدواژه ها |
شایستگی، دانشجویان کشاورزی، مدل، کیفی، نظریه برخاسته از دادهها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |