انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت در بستر اکوسیستم کارآفرینانه دانشگاهی برای شرایط نظام آموزش عالی کشاورزی |
کد مقاله : 1384-IAEEA2020 |
نویسندگان |
فاطمه اسکوهی *1، حمید موحدمحمدی2، امیر علم بیگی3، احمد رضوانفر4 1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران 2استاد دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی. دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی . گروه ترویج و اموزش کشاورزی 3استادیار دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی. دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی. گروه ترویج و اموزش کشاورزی 4استاد دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی |
چکیده مقاله |
چکیده انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاریسازی یافتههای پژوهشهای دانشگاهی بهعنوان یک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند همافزای علم، فناوری و بهره برداری از آنها استوار است. استفادهی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در بستر اکوسیستم کارآفرینانه دانشگاهی، میتواند سبب افزایش بهرهوری، استفاده بهینه از منابع، افزایش تنوع تولیدات، کاهش هزینههای تولید از طریق افزایش نوآوری و خلاقیت در انجام امور و افزایش توان رقابتی شود و بهدنبال آن رشد اقتصادی را در جهتی مثبت تحت تأثیر قرار دهد که به نوبهی خود میتواند امکانات و منابع مالی بیشتری را در اختیار پژوهشگران دانشگاهی قرار داده و فرآیند انتقال فناوری را بهبود بخشد. در واقع، انتقال فناوری از محیط دانشگاهی به صنعت، رویدادی گسسته نیست و دو عامل انتقال فناوری و رشد اقتصادی اثر مثبتی بر همدیگر خواهند گذاشت. در مجموع در این مطالعه، 24 وظیفه و کارکرد برای دفاتر و مراکز انتقال فناوری در قالب پنج وظیفه اصلی شامل: ثبت و مدیریت مالکیت فکری، توانمندسازی محققان، شبکهسازی و ارتباط با جامعه، ترویج و جامعه-نگری و امکانسنجی و خدمات مالی شناسایی شده است. این تعامل، سبب شناخت نیازهای صنعت، انطباق مباحث درسی و پژوهشها با نیازهای صنعت، ایجاد دورههای کارآموزی برای دانشجویان، شناسایی تواناییها و ایدههای برتر و در نهایت، افزایش انگیزه و توانایی ایجاد کسب وکار جدید در دانشجویان و عدم وابستگی آنها به کارهای دولتی میشود. |
کلیدواژه ها |
اکوسیستم کارآفرینانه دانشگاهی، انتقال فناوری، دفاتر انتقال فناوری، صنعت |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |