بررسی تحولات علم سنجی دانش ترویج و آموزش کشاورزی درایران |
کد مقاله : 1365-IAEEA2020 |
نویسندگان |
فروغ بختیاری همدانی *1، مهرداد پویا2 1ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان 2ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه نهاوند همدان |
چکیده مقاله |
ﺗﺤﻮﻝ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﺫﺍﺗﻲ ﺗﻤﺎﻡ ﭘﺪﻳﺪﻩﻫﺎ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﻲ ﺍﺳﺖ؛ دانش ترویج و آموزش کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیست. انتشار مقالات علمی دانشمندان ترویج و آموزش کشاورزی ایران در اسکوپوس از ضروریات پیشرفت شغلی آنهاست؛ اما این اسناد کمتر مورد مطالعه علمسنجی قرار گرفته است. این مقاله ضمن بهکارگیری روش تحلیل شبکه اجتماعی در ترسیم نقشههای علمی با کمک نرم افزار Vosviewer مروری دارد بر شبکههای هم نویسندگی و همرخدادی کلمات کلیدی پژوهشهای منتشر شده در سایت اسکوپوس. ابتدا کلیه مقالات علمی منتشر شده در این سایت از ابتدا تاکنون که بالغ بر 343 مورد میباشد استخراج و نقشههای علمی مناسب ترسیم گردید. یافتهها نشان داد که خوشههای متعددی در نگارش مقالات علمی نمایه شده در اسکوپوس فعالیت دارند. مشارکت و توسعه پایدار بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه بوده است. همچنین امنیت غذایی، کمیابی منابع آبی، مدلسازی معادلات ساختاری، و تغییر اقلیم از موضوعاتی است که اخیرا توجه این دانشمندان را به خود جلب کرده است. تراکم پژوهشهای منتشر شده در اسکوپوس نشان داد پرکارترین خوشههای همتالیفی ترویج با محوریت رضوانفر-اسدی، عزتاله کرمی، سیدجمال فرجالله حسینی، و آزادی-زرافشانی تشکیل شده و در حال فعالیت است. |
کلیدواژه ها |
ایران، ترویج و آموزش کشاورزی، تحلیل شبکه اجتماعی، نقشه علمی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |