بررسی انگیزه زنان روستایی از راه اندازی کسب و کارهای خرد کشاورزی محور در استان-های گیلان و مازندران |
کد مقاله : 1354-IAEEA2020 |
نویسندگان |
مریم طهماسبی *1، بهمن خسروی پور2، مسعود برادران3 1مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی 2دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان . 3دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران |
چکیده مقاله |
جامعهشناسان معتقدند که نیرو محرکهی کارآفرینان، انگیزههای درونی و شخصی آنهاست که طی دوران زندگی با تأثیرپذیری از محیط پیرامون خود تقویت میشود. لذا برای کسب شناخت نسبت به چگونگی شکلگیری رفتار کارآفرینانه، بهتر است، انگیزهی افراد را از انجام آن مورد بررسی قرار داد. پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی و در گروه تحقیقات غیرآزمایشی است. 131 نفر از زنان روستایی صاحب کسب و کارهای خرد کشاورزیـ محور استانهای گیلان و مازندران مورد مطالعه قرار گرفته و 23 متغیرهای انگیزشی در توسعه کسب و کارها بر اساس ضریب تغییرات به دست آمده، اولویتبندی شد. یافتهها حکایت از آن داشت که «دستیابی به استقلال مالی» با کسب امتیاز میانگین 4.50 از پنج، قویترین متغیر انگیزاننده برای راهاندازی و هدایت یک کسب و کار ، «افزایش قدرت کنترل بر سرنوشت خویش»، «کمک به کاهش برخی از هزینههای خانواده در حوزههای مشخص مثل تأمین محصولات فراوری شدهی کشاورزی و ..»؛ و «کمک به بهبود وضعیت مالی و شرایط اقتصادی خانواده»،در رتبههای بعدی از این منظر قرار گرفتند. به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که اصلیترین عامل برانگیزانندهی زنان روستایی، دستیابی به قدرت کنترل بیشتر بر امور زندگی با جهتگیری مشخص اقتصادی معطوف بوده است. بنابراین کسب و کارهای خرد میتوانند در پیشبرد اقتصاد خانوار روستایی و بهبود رفاه آن سهمقابل توجهی داشته باشند و از این رو تلاش برای توسعهی این گونه بنگاهها در مسیر بیرون کشیدن اقشار آسیبپذیر جامعهی روستایی از چنگال فقر، در نوع خود یک راهبرد ارزشمند توسعهای تلقی میگردد. |
کلیدواژه ها |
انگیزه، کسب و کارهای خرد کشاورزی محور، زنان روستایی، استانهای گیلان و مازندران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |