نقش ترویج درتدوین نقشه راه برند سازی گیاهان دارویی و معطر شهرستان نهاوند با محوریت گشنیز |
کد مقاله : 1327-IAEEA2020 |
نویسندگان |
مهرداد پویا * ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه نهاوند |
چکیده مقاله |
در ایران سالانه نزدیک ۲۰ هزار تن گشنیز تولید میشود که حدود ۱۲هزار تن آن در نهاوند تولید و بطور خام صادر میشود.در سال جاری سطح زیر کشت شهرستان نهاوند بیش از ۶هزار هکتار بوده که مقام نخست تولید این محصول در کشور است. به دلیل فقدان برند یا نمانام شناخته شده گشنیز تولیدی نهاوند تقریباً بهطور صد درصد خام از منطقه خارج میشود و ارزشافزوده آن عاید کشاورزان نمیشود. مقاله حاضر حاصل یک پژوهش میدانی و مصاحبه نظام مند با دانشمندان و نخبگان گیاهان دارویی منطقه و کشور (25 نفر) است که به روش گلوله برفی شناسایی و نظریات آنها جمع آوری شده و سپس به کمک پانل کارشناسان و اعضای هیات علمی کشاورزی دانشگاه نهاوند در قالب نقشه راه و بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تحلیل و دسته بندی شده است. صادرات هر کیلو دانه گشنیز به قیمت حدود حتی یک دلار (این در حالی است که قیمت گشنیز بهصورت بستهبندی در سایتهای معتبر جهانی 40 دلار است)، بهصورت بالقوه میتواند ارزآوری قابلتوجهی برای منطقه و کشور داشته باشد. درنهایت، برخی از راهکارهایی که در کوتاه مدت باید برای برندسازی گشنیز در نهاوند انجام شود به قرار ذیل شناسایی و معرفی شدند: راهاندازی مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی، وارد نمودن محصول گشنیز به بورس کالای کشاورزی، ثبت گشنیز نهاوند در میراث کشاورزی جهانی، راهاندازی فراکسیون گیاهان دارویی در مجلس و اتاق گشنیز در وزارت جهاد کشاورزی، و ترغیب تولیدکنندگان ادویه به حضور در نهاوند. |
کلیدواژه ها |
برندسازی، نقشه راه، ترویج، گیاهان دارویی، نهاوند. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |