بررسی واکنش فراگیران به دوره‌های آموزشی گیاهان زراعی وزارت جهاد کشاورزی
کد مقاله : 1318-IAEEA2020
نویسندگان
محمد برزعلی *1، سید جلال الدین بصام2، رحیم میرزایی3، مرتضی ملک یارند4
1بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان ‏تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گرگان، ایران
2مدیر کل دفتر آموزش کارکنان
3موسسه آموزش و ترویج
4موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده مقاله
امروزه ارتقای‎ ‎دانش،‎ ‎مهارت‎ ‎و‎ ‎تغییر‎ ‎نگرش از اهداف آموزش به‌شمار می‌رود. لذا به منظور ارزشیابی و‎ ‎سنجش‎ ‎اثربخشی‎ ‎دوره‌های‎ ‎آموزشی‎ ‎تخصصی بر اساس واکنش فراگیران (سطح اول مدل کرک‎پاتریک) از نظر محتوی، کیفیت تدریس و ‏سازماندهی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت کارکنان در زمینه گیاهان زراعی در وزارت جهادکشاورزی در طی دهه گذشته (1389-1398)، ‏مطالعه‌ای بر پایه نتایج نظرسنجی بوسیله پرسشنامه‌ای که دارای روایی و پایایی خوبی (ضریب آلفای کرونباخ 928/0) بود از فراگیران دوره‌های مربوط به گیاهان گندم، برنج، جو، دانه‌های روغنی، ‏حبوبات و سایر گیاهان زراعتی صورت پذیرفت. بر اساس نتایج سطح واکنش، میانگین تمامی دوره‌ها بر حسب درصد برای محتوی آموزشی، کیفیت تدریس (مدرس)، سازماندهی برگزاری و میزان رضایتمندی کل دوره به ترتیب، 82%، 82%، 76% و 81% بود. کمترین و بیشترین میزان رضایتمندی از دوره‌های آموزشی به گیاه جو (78%) و سایر گیاهان زراعتی (85%) تعلق داشت. در طی سال‌های تحقیق کمترین درصد مطلوبیت کل در سال 1391 با 75% و بیشترین آن در سال 1398 با 89% مشاهده شد. بررسی شاخص‌های سه عامل محتوی، مدرس و سازماندهی مشخص ساخت که جهت افزایش اثربخشی سطح یک ارزشیابی دوره‌های آموزشی گیاهان زراعی باید توجه بیشتری به کیفیت متون درسی، افزایش توانایی پاسخگوئی مدرس، یادگیری اصول و روش‌های‎ ‎نوین تدریس و ایجاد انگیزه در فراگیران توسط مدرس، بهبود مکان‌ها و فضاهای آموزشی و بهره‌گیری از امکانات کمک آموزشی نوین گردد.
کلیدواژه ها
ارزشیابی، اثربخشی، آموزش ضمن خدمت.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر