بررسی واکنش فراگیران به دورههای آموزشی گیاهان زراعی وزارت جهاد کشاورزی |
کد مقاله : 1318-IAEEA2020 |
نویسندگان |
محمد برزعلی *1، سید جلال الدین بصام2، رحیم میرزایی3، مرتضی ملک یارند4 1بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گرگان، ایران 2مدیر کل دفتر آموزش کارکنان 3موسسه آموزش و ترویج 4موسسه آموزش و ترویج کشاورزی |
چکیده مقاله |
امروزه ارتقای دانش، مهارت و تغییر نگرش از اهداف آموزش بهشمار میرود. لذا به منظور ارزشیابی و سنجش اثربخشی دورههای آموزشی تخصصی بر اساس واکنش فراگیران (سطح اول مدل کرکپاتریک) از نظر محتوی، کیفیت تدریس و سازماندهی دورههای آموزشی ضمن خدمت کارکنان در زمینه گیاهان زراعی در وزارت جهادکشاورزی در طی دهه گذشته (1389-1398)، مطالعهای بر پایه نتایج نظرسنجی بوسیله پرسشنامهای که دارای روایی و پایایی خوبی (ضریب آلفای کرونباخ 928/0) بود از فراگیران دورههای مربوط به گیاهان گندم، برنج، جو، دانههای روغنی، حبوبات و سایر گیاهان زراعتی صورت پذیرفت. بر اساس نتایج سطح واکنش، میانگین تمامی دورهها بر حسب درصد برای محتوی آموزشی، کیفیت تدریس (مدرس)، سازماندهی برگزاری و میزان رضایتمندی کل دوره به ترتیب، 82%، 82%، 76% و 81% بود. کمترین و بیشترین میزان رضایتمندی از دورههای آموزشی به گیاه جو (78%) و سایر گیاهان زراعتی (85%) تعلق داشت. در طی سالهای تحقیق کمترین درصد مطلوبیت کل در سال 1391 با 75% و بیشترین آن در سال 1398 با 89% مشاهده شد. بررسی شاخصهای سه عامل محتوی، مدرس و سازماندهی مشخص ساخت که جهت افزایش اثربخشی سطح یک ارزشیابی دورههای آموزشی گیاهان زراعی باید توجه بیشتری به کیفیت متون درسی، افزایش توانایی پاسخگوئی مدرس، یادگیری اصول و روشهای نوین تدریس و ایجاد انگیزه در فراگیران توسط مدرس، بهبود مکانها و فضاهای آموزشی و بهرهگیری از امکانات کمک آموزشی نوین گردد. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، اثربخشی، آموزش ضمن خدمت. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |