بررسی میزان بهرهگیری مدیریتهای ترویج کشاورزی استانها از روشهای ترویجی |
کد مقاله : 1315-IAEEA2020 |
نویسندگان |
محمدرضا شاهپسند * عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی |
چکیده مقاله |
این مقاله، با هدف میزان بهرهگیری مدیریتهای ترویج از روشهای مختلف طی یک دوره چهارساله (95-92) تدوین شد. روش تحقیق پیمایشی و نوع تحقیق توصیفی و همبستگی میباشد، ابزار تحقیق پرسشنامه بود که توسط مدیران ترویج و روسای ادارات ترویج استان بصورت تمامشماری تکمیل شد. یافتهها نشان داد که از بین ویژگیهای ارتباطی و آموزشی؛ ارتباط با کارکنان ترویج رتبه اول، ارتباط با بخشهای اجرایی رتبه دوم و میزان تبادل اطلاعات با مدیران دیگر رتبه آخر را کسب نموده است. از دیدگاه پاسخگویان بازدید واحدهای کشاورزان برتر رتبه 1، روز مزرعه رتبه 2، مدرسه در مزرعه رتبه 3 و هفته انتقال یافتهها توزیع نشریات کاربردی رتبههای آخر را در انتقال دانش فنی به کشاورزان دارند. در زمینه بکارگیری روشهای مختلف ترویجی، نیز، دورهها و کارگاههای آموزشی رتبه اول، مشارکت در سایت مدیریت مشارکتی جامع محصول، رتبه دوم و مشارکت در سایت الگویی، تولید نشریات ترویجی و مشارکت در کانون یادگیری رتبههای آخر را به خود اختصاص داد. نتایج همبستگی نیز نشاندهنده ارتباط معنیدار؛ متغیر شرکت در کلاسهای تخصصی با بهرهگیری از نشریات ترویجی، سطح تحصیلات با کانون یادگیری، ارتباط با بخشهای ترویجی با دو متغیر هفته انتقال یافتهها و کانون یادگیری، ارتباط با تحقیقات با مدرسه در مزرعه، مبادله اطلاعات با مدیران با اجرای واحدهای نمایشی، ارتباط با کشاورزان با مزرعه نمایشی، بهرهگیری از روشهای جدید با طرح تحقیقی ترویجی و هفته انتقال یافتهها بود، همچنین تحلیل عاملی تنها دو عامل روشهای مرتبط با انتقال دانش و مشارکت کمتر بهرهبرداران و روشهای عملیاتی با مشارکت بیشتر بهرهبردار را نشان داد. |
کلیدواژه ها |
مدیریت ترویج، روشهای ترویجی، انتقال یافتهها |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |