تحلیل موانع اثربخشی دورههای ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه |
کد مقاله : 1305-IAEEA2020 |
نویسندگان |
یاسر محمدی *1، فرشته عواطفی اکمل2 1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران 2دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا |
چکیده مقاله |
چکیده این پژوهش، بر مبنای تحلیل موانع دورههای ترویجی برگزار شده در استان کرمانشاه به اجرا درآمد. پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق ار نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این مطالعه مشتمل بر کشاورزان استان کرمانشاه بودند که در دورههای ترویجی سازمان جهاد کشاورزی شرکت داشتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بوده که روایی محتوایی آن توسط تعدادی از متخصصین در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به مقدار بالاتر از 85/0 مورد تأیید قرار گرفت. برای شناسایی و تلخیص موانع اثربخشی دورههای ترویجی از تحلیل عاملی اکتشافی در محیط نرم افزار IBMSPSS نسخه 21 استفاده شد و برای تایید موانع استخراج شده، از تحلیل عاملی تاییدی در محیط LISREL. نسخه 5/8 بهرهگرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که موانع اثریخشی دورههای ترویجی در استان کرمانشاه را می توان در پنج عامل کلی خلاصه نمود که در مجموع حدود 70 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمود. "عدم تناسب محتوی دورهها با زمان و نیاز کشاورزان" بهعنوان مهمترین مانع اثربخشی و " فقدان نگرش مثبت مروجان و کشاورزان"، " عدم مشارکت کشاورزان در برنامهریزی دورههای ترویجی"، " بهروز نبودن و حرفه ای نبودن آموزشگران" و " ضعف مدیریت و کنترل کیفیت دورههای ترویجی" بهترتیب بهعنوان سایر موانع مهم اثربخشی دورههای ترویجی شناخته شدند. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود در کیفیت محتوای دورههای ترویجی مورد ارزیابی سالیانه قرار گرفته و در راستای تناسب بیشتر با نیاز کشاورزان، از مشارکت آنها در تدوین برنامههای استفاده شود. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: موانع، اثربخشی، دورههای ترویج کشاورزی، استان کرمانشاه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |