تأثیر مؤلفه های هوش هیجانی و هوش اجتماعی بر نگرش کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی |
کد مقاله : 1270-IAEEA2020 |
نویسندگان |
نسیم ایزدی1، پوریا عطائی2، حمید کریمی *3 1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران 2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران 3گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل،زابل، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای هوش هیجانی و هوش اجتماعی بر نگرش کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی انجام گردید. جامعه آماری 893 نفر از دانشجویان کشاورزی و جمعیت نمونه مورد مطالعه بهصورت نمونه-گیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب 269 نفر بود. ابزار سنجش در این مطالعه پرسشنامه بود که روایی آن را متخصصان کارآفرینی تأیید نمودند و برای بررسی پایایی آن نیز یک آزمون راهنما اجرا شد که تتای ترتیبی آن بین 92/0-81/0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که از بین مؤلفههای هوش هیجانی و هوش اجتماعی، چهار مؤلفه سازگاری، مقابله با فشار، مهارتهای درون فردی و مهارتهای اجتماعی وارد معادله رگرسیونی شدند. همچنین نتایج نشان داد که 2/56 درصد از تغییرات نگرش کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی توسط این چهار مؤلفه تبیین میگردد. میتوان نتیجه گرفت که برخی ویژگیهای روانشناختی و اجتماعی نظیر مؤلفههای هوش هیجانی و هوش اجتماعی میتوانند نگرش دانشجویان را تغییر دهند و آنها را به سمت ایجاد کسبوکارهای کارآفرینانه سوق دهند. |
کلیدواژه ها |
نگرش کارآفرینانه، هوش هیجانی، هوش اجتماعی، دانشجویان کشاورزی. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |