تبیین مدل کارآمد نظام آموزش محیط زیست در بخش کشاورزی |
کد مقاله : 1257-IAEEA2020 |
نویسندگان |
سید جواد شجاعت الحسینی1، محمد رضا شاهپسند2، سید محمد شبیری3، مجید رضا خداوردیان *2 1دانشگاه پیام نور تهران 2موسسه آموزش وترویج کشاورزی 3دانشگاه پیام نور، مدیر گروه آموزشی و پژوهشی آموزش محیط زیست استان تهران |
چکیده مقاله |
چکیده هدف کلی این مقاله؛ طراحی نظام کارآمد نظام آموزش محیط زیست در بخش کشاورزی می باشد که نیاز به ارائه دیدگاهی جدید و خلاقانه به آموزش محیط زیست در بخش؛ با توجه به عدم نگاه نظام مند به آموزش و بی اعتنایی به مولفههای آن، ابهام در بیان فلسفه، اهداف، راهبردها و سیاستهای نظام آموزش،نارسائیها در محتوا و اجرای برنامههای آموزشی و رویکردهای یاددهی و یادگیری.؛عدم دقت لازم در انتخاب و گزینش صحیح مخاطبان و مربیان، توجیه کننده ضرورت انجام این پژوهش می باشد. متناسب با ادبیات نظری و الگوهای موجود نسبت به طراحی نظام اقدام شده است یاد داشت برداری و اسناد و سایر منابع علمی در خصوص موضوع، درقالب12 ارکان اصلی نظام آموزش مبتنی بر: اهداف آموزشی، فراگیران، محتوای آموزشی، آموزشگران،مواد آموزشی و رسانه،فضا و محیط آموزشی، سازماندهی ومدیریت آموزشی ،روش تدریس، رویکرد یادگیری ،ارزشیابی و دستاوردهای نظام ،تاثیر برون داد بر نظام، به عنوان ارکان نظام، تدوین گردید.درنهایت محقق در این مقاله مدل پیشنهادی نظام آموزشی کارآمد را با رویکردی مسئولانه در حفاظت از محیط زیست با تحلیل، شناسایی و تعیین مولفههای ورودیها، فرایندها، محصول، و پیامدها ارائه نموده است تا برنامه ریزان وسیاستگذاران بتوانند بر این اساس نسبت به ارائه خدمات آموزشی مناسب و موثر در این نظام اقدام نماید. |
کلیدواژه ها |
واژه های کلیدی: طراحی مدل، نظام آموزشی محیط زیست، بخش کشاورزی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |