بررسی نیاز آموزشی دانشجویان کشاورزی به موضوعات و روندهای علمی پیشرو در بخش کشاورزی |
کد مقاله : 1248-IAEEA2020 |
نویسندگان |
سروش مرزبان *1، مژده ملکی2، محمد صادق الهیاری3، سعید فیروزی4 1بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاهع شیراز 2بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز 3هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت 4هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت، ریاست دانشکده کشاورزی |
چکیده مقاله |
آموزش و یادگیری از بنیانهای رشد و تغییردر هر جامعهای میباشد. از سوی دیگر دانش تخصصی در هر زمینهای نیز در حال رشد است. دانشجویان، گروه هدف جوامع بهمنظور پرورش نیروی متخصص و کارشناس هستند. آشنایی با مفاهیم نوین کشاورزی ضرورتی است که نقش بسزایی در رشد علمی و اجرایی کشاورزی دارد. این پژوهش بهمنظور سنجش میزان دانش دانشجویان کشور در خصوص موضوعات و روندهای علمی پیشرو در بخش کشاورزی صورت گرفته است. جامعهی آماری پژوهش، دانشجویان رشتههای کشاورزی در سراسر کشور میباشند که برای سنجش نیاز آموزشی آنها از روش نیازسنجی آموزشی بوریچ استفاده گردیده است. نتایج بر اساس فاصله از میانگین به سه دستهی نیاز آموزشی کم، متوسط و زیاد تقسیمبندی شدند. نتایج نشان داد که دانشجویان در خصوص اکثریت مفاهیم نیاز به آموزش دارند. بر این اساس برای مفهوم "کشاورزی خانوادگی" کمترین نیاز آموزشی و مفاهیم "اسلو فود" و "گیاهان نقدینگی" بیشترین نیاز آموزشی احساس گردید. درنهایت میتوان بیان کرد که پرداختن به مفاهیم نوین کشاورزی در سطح دانشگاههای کشور از ضروریات میباشد که باید موردتوجه بیشتری قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
نیاز آموزشی، روندهای نوین علمی کشاورزی، نیازسنجی آموزشی بوریچ |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |