بررسی عوامل تولید و عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک در ایران |
کد مقاله : 1224-IAEEA2020 |
نویسندگان |
محمد برزعلی *1، سید جلال الدین بصام2، رحیم میرزایی3، مرتضی ملک یارند3 1بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گرگان، ایران 2مدیر کل دفتر آموزش کارکنان موسسه آموزش و ترویج کشاورزی 3موسسه آموزش و ترویج کشاورزی |
چکیده مقاله |
امروزه مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در کشور میتواند بعنوان یک پدیده اجتماعی و فرهنگی نگریسته شود که بر توسعه کشت و پرورش و بازار این محصولات اثر بسزائی میگذارد. در این تحقیق موانع تولید و مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک با استفاده از تحلیل نگرش مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در نقاط مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مشکلات نظام کشاورزی ارگانیک، در دو بُعد عرضه و تقاضای محصول قابل ارزیابی است. در بُعد عرضه میتوان به مشکلات موجود در مراحل مختلف تولید، حمل و بازار توزیع و در بُعد تقاضا به فرهنگ، نیاز و انگیزش مصرفکنندگان اشاره نمود. از مهمترین دلایل مصرفکنندگان به خرید محصولات ارگانیک، توجه به سلامت عمومی با دریافت حداکثر مواد مغذّی ضروری و حداقل دریافت افزودنی های مصنوعی، خطرات احتمالی ناشی از مصرف موادی که مورد دستکاری ژنتیکی واقع شدهاند، باقیمانده سموم شیمیایی و همچنین مسایل اخلاقی و توجه به محیط زیست بوده است و از جمله چالشهای تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در کشور میتوان به عدم جذب سرمایهگذاری در محصولات جدید، تنوع کم و قیمت بالای محصول، فسادپذیری محصولات کشاورزی در مسیر عرضه، کمبود کود آلی، عدم شناخت غالب واسطه ها از کالاهای ارگانیک، ضعف نامهای تجاری محصول، محدودیتها در باب حفظ و نگهداری مشتریان و افزایش محصولات غیرارگانیک و مشابه ارگانیک، ضعف ارتباط تولیدکنندگان با بازاریابان و عدم اجرای مناسب استراتژیهای بازاریابی در این محصولات نام برد. |
کلیدواژه ها |
بازاریابی سبز، محصول سالم، موانع تولید، راهبردهای توسعهای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |