بررسی عوامل تولید و عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک در ایران
کد مقاله : 1224-IAEEA2020
نویسندگان
محمد برزعلی *1، سید جلال الدین بصام2، رحیم میرزایی3، مرتضی ملک یارند3
1بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان ‏تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گرگان، ایران
2مدیر کل دفتر آموزش کارکنان موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
3موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده مقاله
امروزه مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در کشور می‌تواند بعنوان یک پدیده اجتماعی و فرهنگی نگریسته شود که بر توسعه کشت و پرورش و بازار این محصولات اثر بسزائی می‌گذارد. در این تحقیق موانع تولید و مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک با استفاده از تحلیل نگرش مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در نقاط مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مشکلات نظام کشاورزی ارگانیک، در دو بُعد عرضه و تقاضای محصول قابل ارزیابی است. در بُعد ‏عرضه می‌توان به مشکلات موجود در مراحل مختلف تولید، حمل و بازار توزیع و در بُعد تقاضا به ‏فرهنگ، نیاز و انگیزش مصرف‌کنندگان اشاره نمود. از مهمترین دلایل ‎مصرف‌کنندگان ‎به خرید محصولات ارگانیک، ‎‎توجه به‎ ‎سلامت‎ ‎عمومی‎ ‎با‎ ‎دریافت‎ ‎حداکثر‎ ‎مواد‎ ‎مغذّی‎ ‎ضروری‎ ‎و حداقل ‎دریافت‎ ‎افزودنی‎ ‎های‎ ‎مصنوعی،‎ ‎خطرات احتمالی‎ ‎ناشی‎ ‎از‎ ‎مصرف‎ ‎موادی که‎ ‎مورد ‏دستکاری‎ ‎ژنتیکی‎ ‎واقع‎ ‎شده‎اند،‎ ‎باقی‎مانده‎ ‎سموم شیمیایی‎ ‎و‎ ‎همچنین‎ ‎مسایل‎ ‎اخلاقی‎ ‎و‎ ‎توجه‎ ‎به‎ ‎محیط ‏زیست‎ ‎بوده‎ ‎است و از جمله چالش‌های تولیدکنندگان‎ ‎محصولات‎ ‎ارگانیک‎ ‎در‎ ‎کشور می‌توان به ‎عدم‎ ‎جذب‎ ‎سرمایه‌گذاری‎ ‎در‎ ‎محصولات‎ ‎جدید،‎ ‎تنوع‎ ‎کم و قیمت بالای‎ ‎محصول، فسادپذیری محصولات کشاورزی در ‏مسیر عرضه، کمبود کود آلی، عدم شناخت غالب واسطه ها از کالاهای ارگانیک،‎ ‎ضعف‎ ‎نام‌های‎ ‎تجاری‎ ‎محصول،‎ ‎محدودیت‌ها‎ ‎در‎ ‎باب‎ ‎حفظ‎ ‎و‎ ‎نگهداری‎ ‎مشتریان‎ ‎و افزایش‎ ‎محصولات ‎غیرارگانیک‎ ‎و‎ ‎مشابه‎ ‎ارگانیک،‎ ‎ضعف‎ ‎ارتباط‎ ‎تولیدکنندگان‎ ‎با‎ ‎بازاریابان و عدم‎ ‎اجرای‎ مناسب ‎استراتژی‌های بازاریابی‎ ‎در‎ این‎ ‎محصولات نام برد.‏‎ ‎
کلیدواژه ها
بازاریابی سبز، محصول سالم، موانع تولید، راهبردهای توسعه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر