بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی محصولات دارویی تولیدی جوامع روستایی در پروژۀ ترسیب کربن حوزه آبخیز تیلآباد استان گلستان |
کد مقاله : 1204-IAEEA2020 |
نویسندگان |
محمدرضا شهرکی *1، سیدیعقوب حسینی2، مریم رضایی3 1دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان 2اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان 3اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان |
چکیده مقاله |
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی محصولات دارویی تولیدی جوامع روستایی در پروژۀ ترسیب کربن حوزه آبخیز تیلآباد در استان گلستان انجام شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده که به صورت میدانی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را 100 نفر از تولیدکنندگان محصولات دارویی در منطقۀ ترسیب کربن حوزۀ آبخیز تیلآباد در استان است که همۀ آنها به عنوان حجم نمونه و به صورت سرشماری انتخاب شدند. از پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق استفاده گردید. پس از جمعآوری پرسشنامهها، تجزیه و تحلیل داده-ها با استفاده از نرمافزار SPSS21 در قالب روشهای آماری توصیفی و استنباطی انجام گرفت. همان طور که نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد، بین متغیر سن (192/0- =r و 015/0=p) با بازریابی محصولات دارویی تولیدی جوامع روستایی در سطح 95 درصد اطمینان رابطۀ منفی و معنیداری وجود داشت. این در حالی است که بین متغیرهای درآمد سالانه (196/0=r و 011/0=p) و میزان اراضی زیرکشت گیاهان دارویی (101/0=r و 038/0=p) در سطح 95 درصد اطمینان و دو متغیر سطح تحصیلات (421/0=r و 000/0=p) و تعداد شرکت در دورههای آموزشی (387/0=r و 003/0=p) نیز در سطح 99 درصد اطمینان، رابطۀ مثبت و معنیداری با بازریابی محصولات دارویی تولیدی جوامع روستایی داشتهاند. با توجه به نتایج به دست آمده، ارائه تسهیلات و وامهای کمبهره با مدت زمان بازپرداخت طولانی مدت، معرفی و تشویق افراد پیشرو در زمینههای فروش محصولات و ایجاد مکانهای مناسب و جدید برای بازاریابی و ارائه محصولات تولیدی، از جمله مهمترین پیشنهادات کاربردی این تحقیق بوده است. |
کلیدواژه ها |
جوامع محلی، ترسیب کربن، گیاهان دارویی، بازاریابی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |