نظام آموزشی جوامع روستایی و نقش آن بر توانمندسازی آنها در راستای حفاظت از منابع طبیعی |
کد مقاله : 1203-IAEEA2020 |
نویسندگان |
محمدرضا شهرکی *1، نفیسه امامی2، یازمراد کوسه غراوی2 1دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان 2اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان |
چکیده مقاله |
روند تخریب منابع طبیعی در سالهای اخیر، آسیبپذیری جوامع روستایی را دوچندان نموده است که به نوبۀ خود موجب افزایش فشار بیشتر بر منابع طبیعی میگردد. از این رو یکی از استراتژیهای اصلی و مهمی که سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، جلب مشارکت و توانمندسازی جوامع محلی در روستاها جهت کاهش وابستگی آن-ها به منابع طبیعی است. بنابراین، توانمندسازی جوامع محلی اصلی اساسی در سیاستگذاریها و برنامههای کوتاه مدت و بلندمدت دولتمردان در مدیریت حفاظتی منابع طبیعی است. حال با توجه به ارتباط معنیدار بین توانمندی جوامع محلی با آموزشهای هدفمند مهارتی و کاربردی، ضرورت توجه بیش از پیش به آموزشهای روستایی که بتوانند نیروهای بالقوه را در مناطق روستایی شناسایی و کارآمد نماید، از ضروریات است. اهمیت دادن به آموزشهای کاربردی و مهارتی جوامع محلی و همچنین توانمندی آنها از جمله فاکتورهایی است که سازمان ذیربط در کلیۀ پروژههای ملی و بینالمللی خود به آن توجه نموده و فضای جدیدی را در زمینه مشارکت فعال روستاییان و آموزش-های لازم از طریق حضور تسهیلگران و سرمایهگذاری مناسب به وجود آورده است. بنابراین ادامۀ مسیر آموزش و توانمندی در مناطق روستایی باید با ظرافت خاصی بتواند روستاییان را نسبت به مسائل مدیریتی حفاظت از منابع طبیعی و همچنین توسعۀ روستایی حساس و آنها را در زمینههای ایجاد اشتغال، درآمد و... در مناطق روستاییشان آگاه نموده و در غیر این صورت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری را از رسیدن به اهداف غایی آموزشی خود منحرف میکند. |
کلیدواژه ها |
منابع طبیعی، حفاظت، جوامع محلی، آموزش، توانمندی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |