بررسی عوامل موثر بر رضامندی کشاورزان شهرستان الشتر از کلاسهای آموزشی ترویجی با استفاده از شاخص نروژی سنجش رضامندی مشتری |
کد مقاله : 1188-IAEEA2020 |
نویسندگان |
فاطمه رحیمی *1، مسعود یزدان پناه2 1دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران 2دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، |
چکیده مقاله |
یکی از مهمترین اهداف ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی است. از طرف دیگر ارزیابی مداوم این ابزار آموزشی عامل موثری در موفقیت آن میباشد. یکی از راههای ارزیابی کلاسهای آموزشی ترویجی، ارزیابی به وسیله خود کشاورزان از طریق بررسی رضایت کشاورزان میباشد. چرا که آموزش ترویج زمانی موثر خواهد بود که کشاورزان از این کلاسها راضی باشند. لذا، هدف کلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای آموزشی ترویجی شهرستان الشتر میباشد. جهت دستیابی به این هدف، این تحقیق از شاخص نروژی سنجش رضامندی مشتری به عنوان چارچوب نظری تحقیق و از روش پیمایش به عنوان روش تحقیق استفاده نمود. جامعهی آماری این پژوهش کشاورزان شهرستان الشتر بودند که در کلاسهای آموزشی ترویجی شرکت نموده بودند (220 نفر) که به روش نمونهگیری طبقهای سهمیهای تصادفی انتخاب گردیدند و بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای 140 نفری از کشاورزان برای تحقیق انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت گردآوری شد. روایی پرسشنامه از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (78/0 تا 95/0). یافتهها نشان دادند، متغیر ارزش درک شده بالاترین تاثیر مستقیم را روی رضامندی کشاورزان از کلاسهای ترویجی دارد و انتظارات درک شده دارای بالاترین تاثیر غیرمستقیم روی رضامندی کشاورزان از کلاسهای ترویجی میباشد، همچنین در مجموع تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، انتظارات بالاترین تاثیر را بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای ترویجی دارد. |
کلیدواژه ها |
رضامندی کشاورزان، شاخص نروژی سنجش رضامندی مشتری، ترویج کشاورزی، کلاسهای آموزشی ترویجی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |