نیازسنجی آموزشی مروجان پهنهی کشاورزی در شهرستان بویراحمد: کاربرد مدل ارزشیابی بوریچ |
کد مقاله : 1149-IAEEA2020 |
نویسندگان |
ناهید کمالی مقدم *1، مریم شریف زاده2، حمید رستگاری کوپائی3 1دانشگاه یاسوج- دانشکده کشاورزی 2یاسوج، دانشگاه یاسوج 3یاسوج |
چکیده مقاله |
در بسیاری از برنامههای آموزشی ترویجی توجه اندکی به نیازهای آموزشی از دیدگاه مروجان و کارشناسان ترویج میگردد که به دنبال آن اثربخشی فعالیت های ترویجی تحت شعاع قرار میگیرد. بدین منظور، هدف این پژوهش نیازسنجی آموزشی مروجان پهنهی کشاورزی در شهرستان بویراحمد بود. برای این منظور از روش توصیفی-همبستگی بر پایه پیمایش با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را 94 تن از مروجان پهنهی کشاورزی در شهرستان بویراحمد تشکیل دادند. از این میان 68 نفر با استفاده از جدول نمونهگیری بارتلت و همکاران به عنوان نمونه مورد بررسی گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با کسب نظر استادان متخصص به دست آمد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (82/0 α= ) محاسبه شد که گویای پایایی مطلوب آن بود. به این منظور 62 گویه (38 تا مربوط به دانش ترویجی، 22 تا مربوط به دانش فنی) مورد نیاز که با استفاده از مرور ادبیات و با توجه به مدل نیازسنجی بوریچ و میانگین وزنی نمره تفاوت، رتبه بندی شدند. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد، که در حیطهی دانش ترویجی آموزش اعضاء صندوق اعتبارات خرد زنان و در حیطهی دانش فنی محصولات مقاوم در برابر حشرات از بارزترین نیازهای آموزشی مروجان پهنهی کشاورزی بودند. افزون بر آن کمترین نیاز آموزشی در حیطهی دانش ترویجی نقش آموزش در توسعه منابع انسانی و کمترین آن در حیطهی دانش فنی امر به معروف و نهی از منکر نشان داده شد. |
کلیدواژه ها |
نیازسنجی، نیاز آموزشی، مروجین پهنه، شهرستان بویراحمد، مدل بوریچ |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |