عوامل تأثیرگذار بر نیازهای آموزشی مرتعداران (مورد مطالعه: شهرستان زنجان) |
کد مقاله : 1145-IAEEA2020 |
نویسندگان |
لیلا صفا * گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف "بررسی عوامل تأثیرگذار بر نیازهای آموزشی مرتعداران روستای اورتابلاغ در شهرستان زنجان" انجام گرفت. از نظر روش پژوهش، این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مرتعداران روستای اورتابلاغ در شهرستان زنجان بودند (142N=) که با توجه به جدول مورگان و کرجس، تعداد 105 نفر از آنان از طریق نمونهگیری تصادفی ساده برای انجام تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. نتایج تحقیق نشان داد که از نظر پاسخگویان مورد مطالعه سه گویه آشنایی با شیوه-های جلوگیری از تخریب مراتع، آشنایی با روشهای صحیح اصلاح مراتع و آشنایی با زمان دقیق ورود و خروج دام از مرتع، به عنوان مهمترین نیازهای آموزشی مرتعداران محسوب میشوند. نتایج تحلیل همبستگی حاکی از آن بود که بین متغیر وابسته میزان نیاز آموزشی با متغیرهای سطح تحصیلات، میزان درآمد، سابقه مرتعداری و میزان استفاده از کانالهای مختلف کسب اطلاعات مرتعداری رابطه معنیدار و منفی وجود دارد؛ در حالی که رابطه متغیر وابسته با دو متغیر سن افراد و تعداد دام معنیدار نشده است. همچنین یافتههای آزمون مقایسهای t نشان داد که بین میزان نیاز آموزشی مرتعدارانی که در کلاسهای آموزشی شرکت نمودهاند با مرتعدارانی که در این کلاسها شرکت نداشتهاند، تفاوت معنیداری وجود دارد به نحوی که پاسخگویانی که در کلاسهای آموزشی شرکت نکردهاند، از میزان نیاز آموزشی بیشتری برخوردارند. |
کلیدواژه ها |
شهرستان زنجان، روستای اورتابلاغ، مرتعداران، نیازهای آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |