آموزش صلاحیت محور، رویکردی برای پاسخ به چالش های نظام آموزش عالی کشاورزی ایران |
کد مقاله : 1138-IAEEA2020 |
نویسندگان |
مهسا سعدوندی1، عنایت عباسی *2، همایون فرهادیان1 1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس 2دانشگاه تربیت مدرس |
چکیده مقاله |
انطباق آموزش با نیاز جامعه از جمله موضوعات مورد توجه جوامع مختلف بوده و توجه جهانی را جلب نموده است، تا آنجا که بخش قابل توجهی از مطالعات جهانی صرف بررسی یا ابداع راهکارهایی برای هماهنگ نمودن آموزش با نیاز جامعه شده است. یکی از این راهکارها، آموزش صلاحیتمحور است که بر تربیت دانشآموختگان توانمند تمرکز دارد، بهطوری که بتوانند مسائل بازار کار را به خوبی مرتفع نمایند. از آنجا که یکی از چالشهای پیشروی نظام آموزش کشاورزی ایران از گذشته تاکنون، عدم انطباق آموزش با نیاز جامعه است. لذا، هدف این مطالعه پاسخ به این سؤال است که آیا میتوان آموزش صلاحیتمحور را به عنوان راهکاری برای مرتفع نمودن چالشهای نظام آموزش عالی کشاورزی ایران بکار گرفت؟ این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و از طریق مصاحبه با صاحبنظران آموزش کشاورزی در ایران انجام شده است. نتایج نشان داد که به طور کلی پنج راهکار برای مرتفع نمودن چالشهای آموزش کشاورزی ایران قابل استفاده است که عبارتاند از: تدوین سیاستهای آموزشی، بازنگری محورهای اساسی تدوین برنامه درسی، بازنگری سیاستهای جذب، ارتقا و ارزشیابی اعضای هیأت علمی، ایفای نقش حمایتی در نظام آموزش عالی، و تدوین سیاستهای کلان در جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی کشاورزی. نتایج حاصل از تطبیق این راهکارها با اصول آموزش صلاحیت محور نشان داد که آموزش صلاحیتمحور رویکرد مطلوبی برای مرتفع نمودن چالشهای آموزش کشاورزی در ایران است. |
کلیدواژه ها |
آموزش صلاحیتمحور، آموزش کشاورزی، چالش، راهکار |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |