تحلیل نیازهای آموزشی زنان روستایی درزمینه توسعه مهارت‎های کشاورزی (مطالعه موردی شهرستان پاوه روستای شمشیر بخش مرکزی)
کد مقاله : 1131-IAEEA2020
نویسندگان
طاهره شرقی *1، لیلا رجبی2
1گروه اقتصاد و توسعه کشاورزی؛ دانشکده کشاورزی دانشگاه پیام نور
2گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه پیام نور
چکیده مقاله
برای اثربخشی فعالیت‎های ترویجی توجه به نیازهای آموزشی مخاطبین حائز اهمیت است. لذا هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی بررسی نیازهای آموزشی زنان روستای شمشیر شهرستان پاوه با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ بود. جامعه آماری این مطالعه را زنان روستای شمشیر در شهرستان پاوه به تعداد 532 نفر تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و بهره‎گیری از فرمول کوکران تعداد 223 نفر از زنان روستایی انتخاب شدند. برای بررسی نیازسنجی آموزشی زنان روستایی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و در این راستا 33 موضوع مورد بررسی قرار گرفت؛ پردازش داده‎ها با نرم‎افزار Spss نسخه 22 انجام پذیرفت. نتایج تحلیل مدل بوریج نشان داد که نیاز به آموزش و پرورش دام‎های پرواری بالاترین اولویت را از نظر زنان روستای شمشیر شهرستان پاوه به منظور توسعه مهارت‎های کشاورزی و ورود به کسب و کار دارد و همچنین نیاز به آموزش‌های دیگر از جمله آموزش تشکیل تعاونی‎های زنان کارآفرین، آموزش و تولید خشکبار و لواشک و همچنین آموزش تولید گلاب در اولویت‌های بعدی قرار داشتند. با توجه به اینکه بیشترین نیازهای آموزشی زنان روستایی در مقوله دامداری و شیلات؛ و همچنین مقوله بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی بود، پیشنهاد گردید که تمرکز و تخصیص بودجه در این زمینه باشد.
کلیدواژه ها
نیازسنجی، مدل بوریج، زنان روستایی، نیازهای آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی