نگاشت الگوی مفهومی عوامل تأثیرگذار بر برنامهدرسی میانرشتهای با تأکید بر رشته ترویج و آموزش کشاورزی |
کد مقاله : 1130-IAEEA2020 |
نویسندگان |
زینب موذن کلور *1، حمید موحدمحمدی2، سیدیوسف حجازی3، احمد رضوانفر4 1وزارت جهاد کشاورزی 2استاد دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی. دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی . گروه ترویج و اموزش کشاورزی 3استاد دانشگاه تهران. پردیس کشاورزی و منابع طبیعی. دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی. گروه ترویج و آموزش کشاورزی 4استاد دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی |
چکیده مقاله |
مهمترین حیطهی تصمیمگیری در نظام آموزش عالی، حیطه برنامهدرسی است. امروزه مسایل بشری متنوع، گوناگون، پیچیده و میانرشتهای است و حل آنها نیازمند اطلاع و آگاهی وسیع، نگاه چند بعدی به مسایل و کسب مهارت و تفکر میانرشتهای است. برنامهدرسی میانرشتهای شامل در هم آمیختن محتوا، فرایندها و مهارتها به منظور انسجام یادگیری، ایجاد دید وسیع و عمیق، کاهش جزماندیشی و کاربرد دانش در زندگی است. مسایل جدید علم کشاورزی نیز گسترده و پیچیده هستند و نیازمند رویکرد جدیدی در آموزش عالی این رشته علمی میباشند. بنابراین، برنامهدرسی به عنوان اصلیترین عنصر نظام آموزش عالی و بنیادیترین ابزار برای فراهمآوری دانش، بینش و مهارت دانشجویان مستلزم بازنگری و بررسیهای کمی و کیفی مستمر است. در این رابطه، با توجه به ماهیت میانرشتهای رشته ترویج و آموزش کشاورزی و اهمیت برنامهدرسی میانرشتهای در این پژوهش به تدوین الگوی مفهومی برنامهدرسی میانرشتهای با کسب نظرات 29 نفر از خبرگان حیطه برنامهدرسی میانرشتهای و رشته ترویج و آموزش کشاورزی پرداخته شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختارمند بود که به صورت حضوری و تلفنی انجام گرفت. پردازش دادهها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی و کمی انجام و مقولههای اصلی شناسایی شد. در نهایت، الگوی مفهومی برنامهدرسی با الهام از الگوی استروس در تئوری داده بنیاد نگاشته و شرایط زمینهای، شرایط علی، چالشها، سازوکارها، و دستاوردهای آن مشخص گردید. |
کلیدواژه ها |
رویکرد میانرشته ای، برنامهدرسی، رشته ترویج و آموزش کشاورزی، تحلیل محتوا، الگوی مفهومی. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |