شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا (استارتاپ‌ها) در بخش کشاورزی ایران
کد مقاله : 1101-IAEEA2020
نویسندگان
علیرضا نوروزی1، حسن صدیقی2، عنایت عباسی *1، حسین شعبانعلی فمی3، حمیدرضا مختاری اسکی4
1دانشگاه تربیت مدرس
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، تهران، ایران
3گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی دانشگاه تهران
4سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده مقاله
شرکت‌های موفق استارتاپ از توانایی ایجاد مشاغل و کمک به رفاه اقتصادی برخوردارند و در عین حال خود نیازمند زیست‌بوم مناسب توسعه‌یافته برای شکل‎گیری و فعالیت هستند. هدف این مطالعه، شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپای بخش کشاورزی ایران بوده است. روش پژوهش حاضر کیفی بوده که یافته‌های تحقیق از طریق مرور منابع و مصاحبه با 12 متخصص این حوزه به‌دست آمده است. یافته-های حاصل از بخش مرور منابع هشت عنصر اصلی (مالی، جمعیت‌شناسی، بازار، آموزش، سرمایه انسانی، فناوری، کارآفرین و عوامل حمایتی) را به‌عنوان عناصری شناسایی کرده که مستقیم یا غیرمستقیم بر استارتاپ‌ها تأثیرگذار و مهم هستند. همچنین نتایج حاصل از مصاحبه نشان داد که مهم‌ترین نقاط قوت زیست‌بوم استارتاپ‌های کشاورزی عبارت از توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی و اجرای پروژه کسب‌و‌کارهای نوپای کشاورزی، وجود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وزارت جهاد کشاورزی و بازار بزرگ بخش کشاورزی می‌باشند. مهمترین نقاط ضعف عبارتند از تمرکز بالای استارتاپ‌ها در یک حیطه از زنجیره ارزش محصولات، عدم آزادسازی داده‌ها و اطلاعات بخش کشاورزی و کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه استارتاپ‌های کشاورزی. وجود فرصت در تمام حلقه‌های زنجیره ارزش بخش کشاورزی ایران، افزایش گسترش اینترنت برای نفوذ استارتاپ‌ها و وجود نمونه‌های موفق استارتاپ در سایر بخش‌ها به عنوان مهمترین فرصتها و امکان دخالت دولت و شکل‌گیری استارتاپ‌های دولتی، بروکراسی بسیار بالا و تعدد قوانین مربوط به مجوزها و نبود قوانین حمایتی برای رشد استارتاپ‌ها به عنوان مهمترین تهدیدهای پیش‌رو معرفی شده‌اند.
کلیدواژه ها
زیست بوم، کسب و کارهای نوپا (استارتاپ)، بخش کشاورزی، ایران.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر