نیازسنجی آموزشی زنان روستایی در سایت های جامع الگویی تولیدی- ترویجی شهرستان سقز با تأکید بر موضوع احیای دریاچه ارومیه |
کد مقاله : 1088-IAEEA2020 |
نویسندگان |
بهروز توپچی *1، علیرضا توکلی2، سهیلا رجبی3، سیده فاطمه صادری4، سیده سمیه ابراهیمی5 1پژوهشگر اقتصادی، اجتماعی و ترویجی/مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان 2دانشیار/مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی 3مسئول اداره ترویج دانش و فناوری کشاورزی/مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی کردستان 4کارشناس مسئول فناوری اطلاعات/مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان 5کارشناس ترویج کشاورزی/مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی کردستان |
چکیده مقاله |
هدف تحقیق، نیازسنجی آموزشی زنان روستایی در سایت های جامع الگویی تولیدی- ترویجی در امر احیای دریاچه ارومیه در شهرستان سقز است. در این پژوهش توصیفی، داده های آماری مورد نیاز از طریق مصاحبه با 98 نفر از زنان ساکن در روستاهای محل سایت ها جمع آوری گردید. فرآیند نیازسنجی آموزشی با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و تحلیل نظرسنجی اجرا گردید. با جمع بندی و تحلیل نتایج مشخص گردید، زنان روستایی در زمینه زراعت های آبی، 11 نیاز مهم آموزشی دارند. این نیازها در چهار گروه کلی تر شامل امور کاشت، مدیریت آبیاری، تغذیه گیاه و مدیریت تلفیقی آفات و بیماری ها قرار می گیرند. آنان در فعالیت های باغداری نیز با 12 نیاز اساسی آموزشی، نیازمند فراگیری آموزه های جدیدی به ویژه در حیطه مدیریت آبیاری، مباحث مربوط به تغذیه گیاه، مدیریت هرس، آشنایی با تکنیک های حذف بوته های ضعیف و مدیریت تلفیقی آفات و بیماری ها هستند. علاوه بر آن، چهار روش آموزشی شامل آموزش های انفرادی، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، کارگاه یک روزه و بازدیدهای ترویجی به عنوان پرکاربردترین ابزار و روش آموزشی برای انتقال یافته های علمی و تحقیقاتی و همچنین رفع نیازهای آموزشی زنان معرفی شده اند. |
کلیدواژه ها |
نیازسنجی آموزشی، زنان، سایت جامع الگویی تولیدی- ترویجی، سقز، دریاچه ارومیه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |