بررسی رابطه ویژگیهای حرفه ای و شخصیتی زنان عضو تعاونی‌های روستایی با رفتار کارآفرینانۀ آنان (مطالعه موردی استان مازندران)
کد مقاله : 1086-IAEEA2020
نویسندگان
امیر احمدپور *1، محمدرضا شهرکی2، فاطمه عرب3
1گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
3دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده مقاله
امروزه فعالیت‌های کارآفرینی زنان نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور داشته که پیشرفت در آن مستلزم رفتار کارآفرینی است. از این رو، رفتار کارآفرینی از مباحث مهم کارآفرینی زنان روستایی است که به عوامل متعددی بستگی دارد. ویژگی‌های شخصیتی یکی از عوامل پیش‌بینی‌کننده رفتار کارآفرینی زنان و یکی از عوامل پدیدآورنده تفاوت‌های فردی موجود بین آن‌هاست. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش ویژگی‌ شخصیتی زنان عضو تعاونی‌های روستایی در رفتار کارآفرینانۀ آن‌ها در استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق را 1396 نفر عضو 11 شرکت تعاونی فعال روستایی زنان در استان مازندران که حداقل 3 سال از تأسیس آن‌‌ها گذشته است، بوده که 302 نفر از آن‌ها بر اساس جدول کرجسی- مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده‌اند. پرسشنامه محقق‌ساخته ابزار اصلی سنجش در تحقیق حاضر بوده است که روایی آن بر اساس نظرات اساتید و پایایی آن با محاسبۀ مقدار ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. یافته‌ها نشان داد، بین متغیر درآمد ماهیانه (005/0=p و 378/0 =r) با رفتار کارآفرینانه زنان مورد مطالعه در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت و معنی‌داری داشته است. همچنین یافته‌ها حاکی از آن بود، ویژگی‌های شخصیتی با ابعاد رفتار کارآفرینانه در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت و معنی‌داری دارد. به بیان دیگر، ویژگی‌های شخصیتی با ضریب همبستگی 799/0 در سطح 99 درصد اطمینان رابطۀ مثبت قوی و معنی‌داری با رفتار کارآفرینانه داشته است.
کلیدواژه ها
زنان، تعاونی روستایی، ویژگی‌های حرفه ای، ویژگی‌های شخصیتی، رفتار کارآفرینانه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر