تحلیل احساسات اساتید به عنوان آموزشگر کشاورزی در فرآیند آموزش پایداری |
کد مقاله : 1062-IAEEA2020 |
نویسندگان |
مهسا علیآقا *1، سید محمود حسینی2، سید احمد رضا پیشبین3 1گروه ترویج و آموزش کشاورزی- دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی- پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران- کرچ 2- استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، کرج 3استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، کرج |
چکیده مقاله |
آموزشگران دارای صلاحیت به عنوان یکی از مهمترین پیش نیازها برای فائق آمدن بر چالشهای پایداری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی هستند. توجه به احساسات اساتید برای ارتقاء صلاحیتهای آموزش پایداری حائز اهمیت است. به همین منظور در تحقیق حاضر به تحلیل احساسات اساتید به عنوان آموزشگر کشاورزی در فرآیند آموزش پایداری پرداخته شد. این تحقیق با رویکرد اکتشافی بر پایه تکنیک پیمایش به انجام رسید. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئتعلمی دانشکدههای کشاورزی استان البرز تشکیل دادند (280N=) و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب استفاده شد. تعداد اعضای نمونه 146 نفر از اعضای هیئت علمی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز است که با استفاده از پرسشنامه به جمعآوری اطلاعات پرداخته شد. برای بررسی سازه مؤلفههای احساسات اساتید از تحلیل عامل اکتشافی به روش تحلیل مولفههای اصلی استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مؤسسات آموزش عالی نیاز به ایجاد انگیزه دارند تا باعث عمل موفقیتآمیزتر اساتید و دانشجویان شوند، درواقع برای ایجاد انگیزه باید به بعد احساسات توجه بیشتری شود که به نظر میرسد برای بهتر شدن این انگیزه و ارتقاء آن نیاز به رابطه بین دانشجویان و اساتید موضوعی مبرم است. انگیزه یکی از عوامل مهم در برقراری ارتباط است تا آموزش پایداری توسعه یابد. همین امر سبب حفظ اعتبار حرفهای آموزشگران نیز میگردد، زیرا از طریق حفظ ارتباط یادگیری غنیتر گشته و توسعه مییابد. |
کلیدواژه ها |
احساسات اساتید، آموزش پایداری، صلاحیت عاطفی، احساسات آموزشگران کشاورزی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |