بررسی وضعیت بازاریابی انار در شهرستان طارم
کد مقاله : 1047-IAEEA2020
نویسندگان
بهناز میرزائی *1، علی شمس2، علی فرهادی3، حلیمه رزمی4
1دانشگاه زنجان_ دانشکده کشاورزی جدید_ گروه تریج، ارتباطات و توسعه روستایی
2گروه ترویج ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان ، ایران.
3مدیریت برنامه و بودجه، سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان
4گروه تریج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی جدید، دانشگاه زنجان
چکیده مقاله
با توجه به اهمیت تولید محصول انار در شهرستان طارم، این پژوهش به بررسی وضعیت بازاریابی انار در شهرستان طارم پرداخته است. بدین منظور حاشیه های مختلف بازاریابی و سهم عوامل بازاریابی از قیمت نهایی محصول برای انار درجه یک، انار درجه دو، انار درجه سه، رب انار ملس و رب انار ترش محاسبه شد. داده های مطالعه از طریق مصاحبه و تکمیل 160 پرسش نامه در سطح تولیدکننده به روش نمونه گیری مرحله ای تصادفی در شهرستان طارم و تکمیل 10 و 12 پرسش نامه، به ترتیب در سطوح عمده فروش و خرده فروش به روش نمونه گیری تصادفی ساده در شهرستان های طارم و زنجان گردآوری شده است. نتایج تحقیق نشان داد که حاشیه کل برای انار درجه یک، درجه دو، درجه سه، رب انار ملس و رب انار ترش به ترتیب 3611، 2851، 2000، 13400 و 12950 تومان بود که نشان دهنده حاشیه زیاد بازاریابی این محصولات بود. همچنین، سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول برای انار درجه یک، درجه دو، درجه سه، رب انار ملس و رب انار ترش به ترتیب 50، 45، 38، 62 و 70 درصد بدست آمد.
کلیدواژه ها
حاشیه بازاریابی، سهم عوامل بازاریابی، انار، رب انار، شهرستان طارم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر