تاثیر اقتصادی آموزش های ترویجی بر وضعیت تولید گندم دوروم در استان خوزستان |
کد مقاله : 1041-IAEEA2020 |
نویسندگان |
هرمز اسدی *1، مریم محمودی2، اکبر مرزوقیان3 1استادیار پژوهش تحقیقات اقتصاد کشاورزی ، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران. 2استادیار پژوهش تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران 3استادیار پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اهواز، ایران |
چکیده مقاله |
اهداف این مطالعه بررسی تاثیر دورههای آموزشی بر افزایش عملکرد و درآمد حاصل از کشت گندم دوروم بود که در استان خوزستان در سال 1397 انجام شد. در این مطالعه، بهرهبرداران به دو گروه برخوردار و عدم برخوردار از آموزشهای ترویجی طبقهبندی شدند. حجم نمونه مورد مطالعه برای گروه برخوردار و عدم برخوردار از آموزشهای ترویجی به ترتیب 60 و 72 و جمعا 132 بهرهبردار تعیین شد. به منظور تحلیل توصیفی دادهها از شاخصهای میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی و به منظور تحلیل استنباطی از آزمون مقایسه میانگینها، رگرسیون لاجیت و تحلیل سودآوری استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در گروه برخوردار نسبت به گروه عدم برخوردار از آموزش های ترویجی، میزان مصرف کود پتاس، میزان مصرف علفکش و میزان مصرف بذر در هکتار به ترتیب 9/2 ، 15 و 9/7 درصد کمتر ولی میانگین عملکرد و درآمد ناخالص در هکتار محصول به ترتیب 9/9 و 9/4 درصد بیشتر بود. افراد دارای سن بیشتر، تحصیلات بالاتر و تجربه کشت بالاتر، بیشتر در کلاسهای ترویجی شرکت نمودند و عملکرد محصول آنها نیز بیشتر بوده است. با توجه به سطح معنیداری آماره z، متغیرهای سن، سطح تحصیلات، سابقه کشت، عملکرد گندم، میزان مالکیت، نوع منبع آب، رقم مورد استفاده، و میزان مصرف کود اوره تاثیر مثبتی بر شرکت گندمکاران در کلاسهای ترویجی داشته است. متغیرهای توضیحی در نظر گرفته در مدل توانسته است 36/3 درصد ار تغییرات متغیر وابسته شرکت در کلاسهای ترویجی را توجیه نماید. |
کلیدواژه ها |
آموزشهای ترویجی، گندم دوروم، سودآوری، همبستگی، مدل لاجیت |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |