مؤلفه‌های نهادینه سازی نسل چهارم دانشگاه‌ها درآموزش عالی کشاورزی ایران
کد مقاله : 1029-IAEEA2020
نویسندگان
سهیلا پورجاوید *1، بهمن خسروی پور2، امیرحسین علی بیگی3
1دکترای آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
3دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
چکیده مقاله
دانشگاه‌ها سازمان‌های عجیب و پیش بینی نشده‌ای هستند. آن‌ها تاکنون بارها دچار تغییرات چشم انداز و مأموریت‌های متفاوت پیچیده‌تر و گاهاً متناقض شده‌اند. این تغییرات، تغییر در آموزش، پژوهش و خدمات عرضه شده به جامعه‌ی محلی، ملی و بین المللی، علوم اقتصادی و مدنی را در بر می‌گیرد. دانشگاه‌ها ضمن این که باید از آرمان‌ها و ارزش‌های جامعه حفاظت کرده و در انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر کوشا باشند در عین حال نیز از آن‌ها انتظار می‌رود که دربرابر تهدیدات محیطی چابک بوده و به مکان‌هایی برای کشف، نوآوری و خلاقیت، تبدیل گردند. معمولاً تغییر و نوآوری ناخوشایند است و وضعیت قدیمی(موجود) را به چالش می‌کشد. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی در مسیر پیشرفت خود با تغییراتی بی‌شماری مواجه هستند که تهدیدی برای شیوه‌های سنتی در دانشگاه‌ها محسوب شده و نیاز به انجام بهتر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر فعالیت‌ها را ضرورت بخشیده است. هدف این پژوهش کیفی شناسایی مؤلفه‌های نهادینه سازی نسل چهارم دانشگاه‌ها درآموزش عالی کشاورزی ایران بود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق با متخصصان و صاحب نظران آموزش عالی کشاورزی که از تجربه‌ی مدیریتی در سمت‌های ستاره‌دار دانشگاهی نیز برخوردار بودند(20 مصاحبه فردی)، جمع‌آوری و با روش تحلیل خط به خط و در قالب تحلیل محتوای متعارف با استفاده از نرم افزار Maxqda11 پردازش شدند. براساس یافته‌ها مؤلفه‌های نهادینه سازی نسل چهارم دانشگاه‌ها درآموزش عالی کشاورزی ایران شامل شایستگی دانشگاه کشاورزی، سرعت و انعطاف پذیری دانشگاه در رویارویی با تغییرات و دگرگونی‌ها، پاسخگویی، دانش بنیان بودن و یادگیرنده و نوآور بودن دانشگاه‌ها (6مؤلفه)، می‌باشند.
کلیدواژه ها
دانشگاه کشاورزی نسل چهارم، دانشگاه چابک، آموزش عالی کشاورزی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی