طراحی مدل اثربخشی کتابهای درسی دورههای علمی – کاربردی کشاورزی |
کد مقاله : 1017-IAEEA2020 |
نویسندگان |
مهرداد تیموری * رئیس اداره امور پژوهشی - مرکز آموزش عالی امام خمینی |
چکیده مقاله |
محتوای کتاب درسی، رسالت تحقق هدفهای آموزشی پیش بینی شده را بر عهده دارد و تمام ارزشیابیها بر اساس آن صورت میگیرد. هدف کلی این تحقیق طراحی مدل اثربخشی کتابهای درسی دورههای علمی – کاربردی کشاورزی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان واساتید استفاده کننده از کتاب های درسی رشته های تولیدات گیاهی، گیاهان دارویی در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی است. روش تحقیق پیمایشی است در این تحقیق از دو پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزاراصلی جمع آوری دادهها و اطلاعات تحقیق استفاده گردید. در این تحقیق کتاب هایی که به طور مشترک در اکثریت مراکز تحقیقات و آموزش در بین اساتید و دانشجویان توزیع و مورد استفاده قرار گرفته شده باشند، انتخاب و مورد ارزشیابی قرار گرفت (رشته تولیدات گیاهی و منابع طبیعی). برای بررسی فرضیه های تحقیق از نرم افزار Smart PLS و spss استفاده گردید. متغیرهای محتوای کتابهای درسی، ویژگیهای فنی، ویژگیهای ظاهری و تاثیر کتابها در یادگیری با ارزشیابی کتاب-های درسی رابطه معناداری داشتند همچنین در مدل اندازهگیری نیز مشاهده میشود که ضریب عاملی برای هر متغیر بالاتر از مقدار 50/0 درصد بود. برای بررسی برازش مدل در حداقل مربعات جزئی، از معیار کیفیت جهانی استفاده گردید. برازش مدل کلی (GOF) مقدار 568/0 درصد است بنابراین می توان پذیرفت که مدل کلی پژوهش برازش مناسبی دارد. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی ، کیفیت محتوا، کیفیت نگارش، کتاب درسی، تاثیرات آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |