ارزیابی تأثیر استفاده آموزشی از شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی
کد مقاله : 1281-IAEEA2020
نویسندگان:
سید ابوالقاسم برآبادی *1، علی شمس2
1دانشجوی دانشگاه زنجان و عضو هیأت علمی مجتمع آموزش عالی سراوان
2گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
چکیده مقاله:
شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیام های آموزشی، جایگاه والایی در نظام آموزش کشاورزی دارند. استفاده از این شبکه ها می تواند به روشهای مختلف و بر جنبه های مختلف نظام آموزشی تأثیرگذار باشد. تحقیقات زیادی نیز ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی و متغیرهای مختلفی از بروندادهای نظام آموزشی را بررسی نموده اند. با این وجود یک سوال مهم در این زمینه که هم تحقیقات محدودی در مورد آن انجام شده و هم نتایج متناقضی در مورد آن منتشر شده است، ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی توسط دانشجویان و عملکرد تحصیلی آنان است. این مطالعه با هدف روشن شدن رابطه بین استفاده آموزشی از شبکه های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شد. 400 نفر از دانشجویان رشته های مختلف کشاورزی که در هشت دانشگاه مختلف کشور مشغول به تحصیل بودند در مطالعه شرکت نمودند. نتایج نشان داد که بیشترین کاربرد شبکه های اجتماعی در بین دانشجویان مربوط به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده است. بین میزان استفاده آموزشی از این شبکه ها توسط دانشجویان دختر و پسر و نیز بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اختلاف معنی داری وجود دارد ولی در بین رشته های مختلف اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همچنین مشخص گردید که میزان استفاده آموزشی از شبکه های اجتماعی تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد. بدین لحاظ پیشنهاد می شود مدیران و برنامه ریزان آموزشی و نیز اساتید دانشگاهها توجه بیشتری در خصوص گنجاندن این رسانه ها در برنامه های درسی و آموزشی نظامهای آموزشی داشته باشند.
کلیدواژه ها:
شبکه های اجتماعی، عملکرد تحصیلی، آموزش کشاورزی، فناوری های آموزشی
وضعیت : مقاله به صورت مشروط برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است