تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان‌های کشاورزی: مورد مطالعه هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک
کد مقاله : 1256-IAEEA2020
نویسندگان:
آمنه سواری ممبنی *1، سعید محمدزاده2، حامد ایزدی1
1دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی- دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
چکیده مقاله:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان کشاورزی اطهر شهرستان باغملک- استان خوزستان بود. پژوهش حاضر در تقسیم‌بندی تحقیقات بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. از لحاظ نحوه جمع‌آوری اطلاعات نیز از نوع تحقیقات پیمایشی است. در این تحقیق هنرجویان هنرستان کشاورزی اطهر شهرستان باغملک استان خوزستان جامعه آماری این تحقیق را تشکیل داده بودند. حجم جامعه آماری 76 هنرجو بوده که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 63 نفر تعیین گردید. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی آن را پانل متخصصان گروه ترویج و آموزش کشاورزی تائید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت ( 74/0 تا 91/0). مهم‌ترین نتایج آمار توصیفی بیانگر آن است که عامل علاقه به کشاورزی و طبیعت مهمترین عامل انتخاب رشته کشاورزی بوده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است و از موارد مهم دیگر معدل پایین و عدم انتخاب رشته های دیگر بوده است. یافته‌ها نشان داد که از نظر هنرجویان کیفیت دستاوردهای دروس عملی در کل نسبتا مطلوب بوده است. با استفاده از تحلیل عاملی دستاوردهای دروس عملی در سه عامل کسب مهارت‌های شناختی، کسب مهارت‌های عاطفی و کسب مهارت های حرفه ای خلاصه شد. این عوامل در مجموع 43/58 درصد واریانس کل دستاوردهای حاصل از کیفیت دروس عملی را تبیین می‌کند.
کلیدواژه ها:
کیفیت، دروس عملی، دستاوردها، هنرستان کشاورزی
وضعیت : مقاله به صورت مشروط برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است