عوامل موثر بر رضامندی دانشجویان کشاورزی از سیستم یادگیری آنلاین در زمان شیوع کرونا
کد مقاله : 1241-IAEEA2020
نویسندگان:
سیده بهار همایون1، طاهره زبیدی2، احمد یعقوبی فرانی3، طاهر عزیزی خالخیلی4، مسعود یزدان پناه *5
1دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست، دانشگاه زنجان
3دانشیار گروه تدویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا
4دانشیار گروه تدویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
5دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی
چکیده مقاله:
با توجه به گسترش بیماری کرونا و تعطیل شدن مراکز آموزشی، سیستم آموزش از چهره به چهره به سیستم آموزش آنلاین تغییر پیدا کرد. موسسات و مراکز آموزشی، به سرعت خواهان استفاده از سیستم یادگیری آنلاین شدند. با توجه به نوظهور بودن این سیستم آموزشی و اهمیت ادامه این سیستم لازم است به رضایت دانشجویان که مهره اصلی یادگیری هستند توجه شود. در نتیجه پژوهش حاضر، با هدف بررسی عوامل موثر بر رضایت‌مندی دانشجویان کشاورزی از سیستم‌های یادگیری آنلاین، به روش پیمایشی آنلاین انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه‌های علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ساری و همدان که در ترم دوم نیمسال تحصیلی 99-1398 در کلاس‌های آموزشی آنلاین شرکت داشتند، بود. حجم نمونه آماری شامل 484 نفر بود. به منظور انتخاب نمونه‌های پژوهش از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با نظر گروهی از متخصصان تأیید شد و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. دامنه مقادیر پایایی برای متغیرهای تحقیق بین 67/0 تا 96/0 به دست آمد که نشان دهنده مناسب بودن سوالات پژوهش است. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که هر سه متغیر اثربخشی اینترنتی، خودانگیزشی و کیفیت درک شده تاثیر مثبت و معنی داری بر رضایت دانشجویان از سیستم یادگیری آنلاین داشته‌اند. این متغیرها توانسته‌اند 75 درصد از تغییرات واریانس رضایت از سیستم یادگیری آنلاین را پیش بینی کنند.
کلیدواژه ها:
رضایتمندی، اثربخشی، کیفیت درک شده، یادگیری آنلاین،کرونا
وضعیت : مقاله به صورت مشروط برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است