بررسی رفتار پذیرش و به کارگیری ICT در میان کارشناسان ترویج استان مازندران با استفاده از مدل رفتار برنامه ریزی شده(TPB)
کد مقاله : 1201-IAEEA2020
نویسندگان:
علی احمدی فیروزجائی *1، امیر احمدپور2، شهریار کاظمی3
1استادیار، گروه توسعه کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه پیام نور
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3استادیار، بخش علوم کشاورزی، دانشگاه پیام نور
چکیده مقاله:
مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در میان 97 نفر کارشناسان ترویج استان مازندران در مقطع زمانی 98-1397 و بر اساس رویکرد نظری رفتار برنامه ریزی شده(TPB) آیزن(1991) به اجرا درآمده است. انتخاب افراد مورد مطالعه با استفاده از تکنیک نمونه‌گیری کاملاً تصادفی انجام گرفته است. ابزار پژوهش پرسشنامه ساختارمند بوده است که روایی آن توسط پانلی از متخصصان تأیید شده است. برای بررسی پایایی ابزار پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است چارچوب مفهومی پژوهش و فرضیات مربوط به آن با کمک تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smartpls مورد آزمون قرار گرفته است. نتایح نشان داده است که متغیرهای نگرش و کنترل رفتاری ادراک شده اثرات مثبت و معنی‌داری بر روی نیت پذیرش و به کارگیری ICT داشته اند و متغیر هنجار ذهنی نتوانسته اثر معنی داری بر نیت رفتاری کارشناسان ترویج به طور مستقیم داشته باشد اما به طور غیر مستقیم و از طریق تأثیر بر نگرش کارشناسان توانسته بر قصد کاربرد ICT توسط آنها مؤثر باشد. همچنین، نتایج نشان داد که نیت پذیرش و به کارگیری تأثیر مستقیم و معنی‌دار بر پذیرش و به کارگیری ICT داشته است. نگرش کارشناسان نسبت به کاربرد ICT، مهمترین عامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری ICT شناخته شده است. در مجموع، متغیرهای مستقل مدل پژوهش توانستند 62 درصد از تغییرات واریانس پذیرش و به کارگیری ICT را در میان کارشناسان ترویج تبیین کنند.
کلیدواژه ها:
پذیرش و به کارگیری ICT، کارشناسان ترویج، تئوری رفتار برنامه ریزی شده(TPB)، مدلسازی معادلات ساختاری
وضعیت : مقاله به صورت مشروط برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است