نسل سوم دانشکده های کشاورزی فراتر از دانشگاه کارآفرین: نقدی بر تئوری کارآفرینی در دانشکده های کشاورزی
کد مقاله : 1166-IAEEA2020
نویسندگان:
بنت الهدی ایزدی *1، سید محمود حسینی2
1ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران
2- استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، کرج
چکیده مقاله:
در طی دو دهه گذشته در کنار ماموریت های سنتی تدریس و تحقیق، ماموریت سومی برای دانشگاه ها و همچنین دانشکده های کشاورزی تعریف شده است که به عنوان تعامل تجاری دانشگاه با جامعه یا دانشگاه کارافرین شناخته می شود. اگر چه دانشگاه کارآفرین می تواند منجر به بهبود نسبی وضعیت مالی دانشگاه ها شود و در بهترین حالت ممکن است افزایش عملکرد اقتصادی منطقه ای یا ملی را در پی داشته باشد اما کارآفرینی و اصطلاح دانشگاه کارافرین آخرین فصل تغییر و تحول دانشگاه نیست. در واقع مأموریت سوم دانشگاه با تمرکز بر اقتصاد و شیوه‌های انتقال فنّاوری مرسوم تفاوت چشمگیری دارد و تعریف معمول آن به‌شدت نیاز به ‌نقد و بررسی جدی دارد. در حقیقت هیچ تعریف منحصر به فردی از مأموریت سوم یا نسل سوم دانشگاه وجود ندارد چرا که هر کشوری از نظر مجموعه نهادی و زمینه های اقتصادی و اجتماعی بی نظیر است و بر همین اساس پیش نیازهای پرداختن به مأموریت سوم منحصر به فرد است. بنابراین یکسان فرض نمودن مأموریت سوم دانشگاه با کارآفرینی که در برخی کشورهای اروپا یا آمریکا صحیح است لزوما در کشورهایی با اقتصاد درحال توسعه مانند ایران مناسب نیست. این مقاله با دیدگاهی انتقادی و با هدف شفاف ساختن لزوما یکسان نبودن ماموریت سوم و دانشگاه کارآفرین نگارش شده است و ابعاد جدیدی از ماموریت سوم دانشگاه فراتر از اقتصاد را در دانشکده های کشاورزی پیشنهاد می دهد.
کلیدواژه ها:
ماموریت سوم دانشگاه، توسعه کشاورزی،‌ دانشگاه کارآفرین
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است