یادگیری کارآفرینانه، رویکردی نوین در توانمندسازی جوامع روستایی
کد مقاله : 1164-IAEEA2020
نویسندگان:
تهمینه احسانی فر *1، پریسا مرادیان2، محمدرسول الماسی فرد3، مهنا شاهمرادی2
1مدیریت کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
2گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی
3گروه مدیریت، دانشگاه رازی
چکیده مقاله:
اهمیت بهبود جایگاه روستاییان و کاهش محرومیت آنان، در برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه روستایی همواره مورد توجه بوده است. در این راستا، تلاش شده است تا با ایجاد و به‌کارگیری راهکارهایی همچون توانمندسازی روستاییان از طریق فعالیت‌های کارآفرینی شرایط رشد و بهبود روستاییان را فراهم آورند. به‌منظور توانمندسازی روستاییان از یادگیری کارآفرینانه به عنوان رویکردی نوین می‌توان بهره برد، به طوری که با استفاده از این رویکرد، روستاییان می‌توانند فرصت‌های منطقه‌ای و محلی را شناسایی کنند و در نتیجه از میزان آسیب‌های وارد شده از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به روستاییان کاسته شود. در این بین مربیان کسب و کار نقش ارزشمندی دارند و با فراهم کردن بسترهای شناختی برای افراد می‌توانند روستاییان را با ظرفیت‌ها و توانایی بالقوه خود آشنا سازند و به سمت پرورش و ایجاد بصیرت در افراد گام بردارند. در واقع مربی کسب و کار با داشتن دانش و تجربه عمیق از موقعیت‌های قبلی در زمینه کسب‌و کار، می‌‌تواند در پاسخگویی به چالش‌ها و درک نقاط کور کسب‌و کار، کاهش سردرگمی و تنهایی کارآفرین، راهنما و حامی کارآفرینان باشد.
کلیدواژه ها:
یادگیری کارآفرینانه، مربیان، توانمندسازی، فرصت‌های کارآفرینی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است