ترجیحات رسانه ای برنجکاران شهرستان لنگرود برای کسب اطلاعات ازکشاورزی ارگانیک
کد مقاله : 1125-IAEEA2020
نویسندگان:
فاطمه عسکری بزایه *1، زهرا مجیب حق قدم2، فتح الله کشاورز شال3
1محقق بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران
2- محقق بخش تحقیقات گیاهپزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران
3استادیار آموزشی ، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران
چکیده مقاله:
کشاورزی ارگانیک و مدیریت آن بسیار دانش بر است و آموزش و همچنین دسترسی به آن بسیار مهم است. بسیاری از کشاورزان خرده پا بیسواد هستند. ظرفیت سازی به عنوان یک فرآیند اجتماعی که از جوامع محلی حمایت می کند و شبکه های ارزشمندی را ایجاد می کند، دارای اهمیت است. این مقاله ترجیحات رسانه ای برنجکاران شهرستان لنگرود در زمینه کشاورزی ارگانیک را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری این تحقیق بهره برداران برنجکار از سه دهستان شهرستان لنگرود به نام های دریاسر، گلسفید و چاف به تعداد 500 نفر در سال زراعی 1396می باشندکه حجم نمونه با توجه به جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران (2001)، 210 در نظر گرفته شده است. برای انتخاب این حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. داده های لازم برای این پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج نشان داد رسانه های مورد استفاده پاسخگویان به ترتیب فراوانی عبارتند از:کشاورزان پیشرو و نمونه(1/51%)؛ مراکز خدمات جهاد کشاورزی(3/22%)؛ شرکت های مشاوره ای ترویج خصوصی(2/5%) ؛فروشگاه های نهاده های کشاورزی(2/3%)؛ تلویزیون و موبایل و شبکه های اجتماعی(5/4%)؛ کتاب و رادیو(9/2%)، فیلم(9/1%) و نشریات(3/1%). همچنین، زنان برای کسب اطلاعات در زمینه کشاورزی، بیشتر به رادیو، تلویزیون، نشریات، کتاب و فروشگاه نهاده های کشاورزی رجوع می کنند، در حالی که مردان، عمدتا به کشاورزان پیشرو تمایل دارند.
کلیدواژه ها:
کشاورزی ارگانیک، ترجیحات رسانه ای، لنگرود
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است