اثربخشی خدمات آموزشی ترویجی مراکز جهاد کشاورزی استان کردستان
کد مقاله : 1085-IAEEA2020
نویسندگان:
بهروز توپچی *1، زینب الله مرادی2، فرهاد خزدوزی3، جعفر نگهدار4
1پژوهشگر اقتصادی، اجتماعی و ترویجی/مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان
2کارشناس ترویج کشاورزی/مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی
3کارشناس بخش تحقیقات علوم دامی/مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان
4مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان کردستان
چکیده مقاله:
هدف، مطالعه اثربخشی خدمات آموزشی ترویجی ارائه شده در مراکز جهاد کشاورزی استان کردستان است که از طریق پیمایش مبتنی بر روش شناسی ارزشیابی انجام شد. نمونه ای متشکل از 358 کشاورز ساکن در مناطق تحت پوشش این مراکز از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و داده های مورد نیاز با استفاده از روش مصاحبه ساختارمند و از طریق پرسشنامه گردآوری شدند. به طور کلی با استفاده از نه ملاک، خدمات ترویجی مراکز، اثربخش ارزیابی گردید. از میان ملاک ها، گرایش به نابرابری جنسیتی و طبقاتی کمترین، و سودمندی خدمات ارائه شده بیشترین اثربخشی را داشتند. اثربخشی ابعاد دیگر، از قبیل توجه به نیازهای آموزشی- ترویجی و تجربه کشاورزان، دانش افزایی بهره برداران، ترغیب بهره برداران به فعالیت های جمعی و احساس مسئولیت کاری پرسنل مراکز، در حد متوسط برآورد گردید. تغییرات اثربخشی کلی خدمات آموزشی ترویجی مراکز جهاد کشاورزی علاوه بر اینکه با کارکرد ابعاد نه گانه آن همبسته است، با وظایف، نقشها و مسئولیت های کشاورزان نیز ارتباط دارد. برمبنای نتایج کسب شده، کاربردی کردن بیشتر خدمات آموزشی ترویجی، فراهم کردن امکاناتی برای دسترسی بیشتر کشاورزان به خدمات آموزشی ترویجی همراه با توجه بیشتر به نیازهای آموزشی و اطلاعاتی بهره برداران و توسعه و ترویج فناوری های مبتنی بر دانش در بلند- مدت پیشنهاد می شود.
کلیدواژه ها:
اثربخشی، خدمات آموزشی- ترویجی، کردستان
وضعیت : مقاله به صورت مشروط برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است