بررسی وضعیت بازاریابی انار در شهرستان طارم
کد مقاله : 1047-IAEEA2020
نویسندگان:
بهناز میرزائی *1، علی شمس2، علی فرهادی3، حلیمه رزمی4
1دانشگاه زنجان_ دانشکده کشاورزی جدید_ گروه تریج، ارتباطات و توسعه روستایی
2گروه ترویج ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان ، ایران.
3مدیریت برنامه و بودجه، سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان
4گروه تریج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی جدید، دانشگاه زنجان
چکیده مقاله:
با توجه به اهمیت تولید محصول انار در شهرستان طارم، این پژوهش به بررسی وضعیت بازاریابی انار در شهرستان طارم پرداخته است. بدین منظور حاشیه های مختلف بازاریابی و سهم عوامل بازاریابی از قیمت نهایی محصول برای انار درجه یک، انار درجه دو، انار درجه سه، رب انار ملس و رب انار ترش محاسبه شد. داده های مطالعه از طریق مصاحبه و تکمیل 160 پرسش نامه در سطح تولیدکننده به روش نمونه گیری مرحله ای تصادفی در شهرستان طارم و تکمیل 10 و 12 پرسش نامه، به ترتیب در سطوح عمده فروش و خرده فروش به روش نمونه گیری تصادفی ساده در شهرستان های طارم و زنجان گردآوری شده است. نتایج تحقیق نشان داد که حاشیه کل برای انار درجه یک، درجه دو، درجه سه، رب انار ملس و رب انار ترش به ترتیب 3611، 2851، 2000، 13400 و 12950 تومان بود که نشان دهنده حاشیه زیاد بازاریابی این محصولات بود. همچنین، سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول برای انار درجه یک، درجه دو، درجه سه، رب انار ملس و رب انار ترش به ترتیب 50، 45، 38، 62 و 70 درصد بدست آمد.
کلیدواژه ها:
حاشیه بازاریابی، سهم عوامل بازاریابی، انار، رب انار، شهرستان طارم
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است