توسعه زنجیره ارزش پایدار محصولات باغبانی در ایران با تاکید بر صادرات
کد مقاله : 1042-IAEEA2020
نویسندگان:
علی اسداله پور *1، حسن اسدپور2
1استادیار آموزشی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران
2استادیار پژوهش، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران
چکیده مقاله:
جهانی شدن و گسترش بازارهای بین المللی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه فرصت هایی برای توسعه این کشورها بویژه در ایران فراهم می کند. توسعه زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی، راه کار اساسی برای تصحیح عملیات تولید و بازرگانی محصولات کشاورزی است. تدوین و اجرایی نمودن ساختار صحیح و جامع زنجیره ارزش می تواند با تسهیل جریان نهاده ها، کالاها، مالی و جریان اطلاعات با توجه به تقاضای مشتری، تولید کنندگان خرد را با سایر حلقه های پشتیبان و سازمانهای درگیر بصورت یکپارچه منسجم نماید. تولید محصولات باغبانی در ایران به دلیل اقلیم مناسب، تنوع و دسترسی به بازارهای صادراتی دارای مزیت نسبی اقتصادی بالایی است. در سالهای گذشته، به مباحث بازاریابی و بازاررسانی و ساختارهای لازم آن جهت تنظیم و توزیع مناسب محصولات با شیوه های مدرن توجه نشده است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای مقایسه ای و طوفان مغزی و با تشکیل بیش از 40 جلسه کارشناسی با همه نمایندگان حلقه های زنجیره ارزش، توافق جمعی در روش توسعه زنجیره ارزش محصولات باغبانی حاصل شده است. نتایج تحقیق نشان داد، برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با کشورها و شرکت های بزرگ صادراتی نیاز به ایجاد زیر ساختها و امکاناتی است که امکان پشتیبانی همه جانبه برای آماده سازی و ارسال حجم بزرگ و قابل قبولی از محصولات باغبانی با استانداردهای جهانی را دارا باشد که راهکار آن توسعه زنجیره ارزش محصولات باغبانی است. در نهایت نیز ساختار زنجیره و الزامات حضور حلقه ها در زنجیره محصولات باغبانی کشور ارائه گردید.
کلیدواژه ها:
باغبانی، تحلیل محتوا، زنجیره ارزش، صادرات، طوفان مغزی
وضعیت : مقاله به صورت مشروط برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است