بررسی واحدهای درسی براساس نیازهای بازارکار از دیدگاه دانش‌آموختگان کشاورزی دانشگاه شیراز
کد مقاله : 1015-IAEEA2020
نویسندگان:
خدیجه بذرافکن *1، فرشته سادات محمدیان ماسوله2، غلامحسین زمانی3
1دانشگاه شیراز- دانشکده کشاورزی- بخش ترویج و آموزش کشاورزی
2دانشکده کشاورزی شیراز
3استاد دانشگاه شیراز- دانشکده کشاورزی
چکیده مقاله:
توسعه انسانی یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند بر توسعه ملی تاثیرگذار باشد. یکی از مهمترین چالشهای اصلی نظام آموزشی، پاسخگوئی به نیازهای محیط کار است. برنامه های درسی باید با مقتضیات و نیاز جامعه سازگار بوده و به تقاضای نیروی انسانی ماهر و متخصص در بخش کشاورزی پاسخ دهد. ولی آمار دانش آموختگان بیکار دانشگاه ها نمایانگر عدم تناسب لازم است. پژوهش حاضر به بررسی بررسی واحدهای درسی براساس نیازهای بازارکار از دیدگاه دانش آموختگان کشاورزی دانشگاه شیراز پرداخته است. انتخاب نمونه‌ی آماری 317 نفری از دانش آموختگان در این تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده انجام شد. بعد از تایید روائی صوری ابزار جمع آوری داده توسط اساتید متخصص نسخه نهائی ویرایش شده پرسشنامه تهیه گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نشان داد که 48 درصد از پاسخگویان شاغل بوده است. نتایج نشان دهنده آن است که برخی از دروس در کسب و موفقیت شغل دانش آموخته کارآیی ندارند. بطور کلی، برنامه های دانشکده توانایی کافی در ارتباط با آماده کردن دانش آموختگان برای ورود به بازار کار را نداشته است. در پایان نیز به منظور ارتقاء پاسخگویی برنامه های آموزشی و توانایی دانش آموختگان دانشکده به تقاضای بازار کار، توصیه‌های عملی ارائه گردیده است.
کلیدواژه ها:
دانش آموختگان کشاورزی، واحدهای درسی، تقاضای بازار کار.
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است